Czinger 21C Hybrid is de eerste 3D-geprinte hypercar ter wereld. Hij maakt volgende week zijn debuut op de Autosalon van Genève. De automakers zetten niet alleen steeds meer stappen richting de elektrificatie van hun wagenpark, ze kijken ook naar steeds moderne productiemethoden. Voor auto’s die in een kleiner aantal worden gebouwd, zou 3D-printen wel eens een hele goede optie kunnen zijn. Dat vindt ook Kevin Czinger, de CEO en oprichter van Divergent3D. Zijn bedrijf introduceerde een technologie die een revolutie in de auto-industrie teweeg kan brengen. Dat was een flinke investering, de auto herbergt namelijk voor $150 miljoen aan technologie.
Superlicht en meer dan 1000 pk
De hiermee gebouwde hybride hypercar Czinger 21C zit niet alleen vol met geavanceerde technologie, hij is ook superlicht. Hij weegt maar 1090 kg. We kunnen zeggen dat het de definitie van innovatie kan herdefiniëren. De Czinger 21C wordt aangedreven door een 2,88L twin-turbo V8-motor. Deze kan een toerental van 11.000 rpm bereiken en levert zijn 930 pk aan de achterwielen. Verder heeft de Czinger 21C ook nog twee elektromotoren op de vooras. Deze leveren samen ongeveer 160 pk en hebben ieder een accupack van 1kWh. In totaal levert de Czinger 21C Hybrid 1090 pk.
Emissievrij op M100 methanol
Nu klinkt een verbrandingsmotor van 930 pk natuurlijk niet bepaald emissievrij. Dat valt in de parktijk heel erg mee. De Czinger 21C gebruikt namelijk auto M100, dat is een soort methanol waarvoor CO2 uit de atmosfeer wordt gecombineerd met waterstof uit hernieuwbare bronnen. Deze hernieuwbare energie wordt opgeslagen als M100-vloeistof. Een auto op deze brandstof rijdt dus emissievrij. Omdat deze brandstof een tot 30 keer hogere energiedichtheid dan een lithium-ionaccu heeft, wordt er enorm veel gewicht bespaard. Bovendien ondersteunt de Czinger 21C ook ethanol en reguliere brandstoffen. Je kunt in deze motor ook een ander type brandstof gebruiken al moet je je wel realiseren dat het gebruik van andere brandstoffen wel tot enige uitstoot kan leiden.
Duizelingwekkende prestaties
Volgens Czinger heeft de hybride hypercar een ongelooflijke acceleratie. Hij sprint in 1,9 seconden van 0 naar 100 km/uur. Hij voltooit de kwart mijl in slechts 8,5 seconden. Hiermee is de Czinger 21C op dit moment de snelst accelererende in serie gebouwde auto. Hij verslaat supercars als de Porsche 918 Spyder en ook de Tesla Model S P100D te verslaan. Deze hebben allebei 2,2 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Ook de topsnelheid mag er wezen, die bedraagt normaal gesproken 354 km/u. In de downforce modus kan deze nog worden verhoogd tot 434,5 km/u waarmee de Czinger 21C Hybrid sneller is dan de Bugatti Veyron Super Sport.
Bijna de gehele body komt uit de 3D-printer
Wat de Czinger 21C uniek maakt is de structuur van de body, het gebruikte materiaal en de technologie die gebruikt wordt om het te vervaardigen. De gehele body bestaat uit slechts drie materialen: 3D-geprint aluminium, 3D-geprint titanium en koolstofvezel. Het grootste deel van de structuur bestaat uit 3D-geprint aluminium. Het dak en de buitenzijde zijn voornamelijk van koolstofvezel. Czinger claimt dat voor de 21C Hybrid “de enige klimaatbeheersende additieve productietechniek ter wereld” wordt toegepast.
Stoelen achter elkaar
Ook de aerodynamica stond voorop bij de ontwikkeling van de Czinger 21C. Daarom koos Czinger voor een centrale rijpositie, waarbij de passagiersstoel vlak achter de bestuurdersstoel is geplaatst. Kevin Czinger: “Een centrale rijpositie is niet alleen de optimale positie vanuit het oogpunt van het rijden, maar ook vanuit het oogpunt van de handling. Ook vanuit een emotioneel oogpunt is het de optimale positie”.
Kostbaar
Het kan natuurlijk niet anders of de Czinger 21C Hybrid is kostbaar. De prijs van deze hypercar begint bij 1,7 miljoen dollar. Divergent3D wil begin volgend jaar 25 eenheden van de hybride supercar bouwen. De productie zal later worden uitgebreid tot een totaal van 80 eenheden. Zo is de Czinger 21C Hybrid niet alleen kostbaar maar ook exclusief.