Er is nogal wat verwarring geweest of Dacia nu wel of niet een elektrische auto zou lanceren. Ook was het niet helemaal duidelijk of Renault de K-ZE – de kleine, voor China ontwikkelde elektrische stads-SUV – ook naar Europa zou halen en of die dan als Renault of als Dacia op de markt zou komen. Vorige week werd duidelijk dat de elektrische Renault Twingo in ieder geval niet op de K-ZE is gebaseerd. Toen bestond nog wel de mogelijkheid dat de elektrische Dacia op het platform van de Twingo (en Smart EQ Forfour) zou worden gebouwd. Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Vandaag is bekend geworden dat de eerste elektrische Dacia – genaamd Spring Electric – afgeleid zal zijn van de ‘Chinese’ Renault K-ZE. En daarmee haalt Dacia een absolute prijsbreker in huis.
Goedkope K-ZE past prima bij budgetmerk Dacia
Dat is ook geen onlogische keus. Integendeel zelfs. Gezien het ‘budget’-imago van Dacia past de Renault K-ZE – die in China voor minder dan 10.000 euro wordt aangeboden – prima in het leveringsprogramma van de Roemeense fabrikant. Dacia zou hiermee zelfs wel eens een veel groter marktaandeel kunnen gaan veroveren.
Uiterst betaalbaar
De Dacia Spring Electric zal vanwege wat aanpassingen voor de Europese markt en de invoerrechten wat meer dan die 10.000 euro gaan kosten, maar blijft qua prijs enorm concurrerend. De Dacia Spring Electric zou wel eens een van de meest betaalbare elektrische auto’s van Europa kunnen worden. Er zijn altijd genoeg mensen die vooral op de kosten letten dus daar is altijd een behoorlijke markt voor.
Volgend jaar leverbaar
Het grote voordeel van het ‘adopteren’ van een bestaand model is het feit dat de ontwikkelingstijd relatief kort is. De auto zal vanwege de wat strengere Europese veiligheidseisen hier en daar wat aangepast moeten worden. Ook zal de auto natuurlijk wat meer een ‘Dacia look & feel’ moeten krijgen. Zaken die vrij vlot te regelen zijn, ook omdat Renault bij de ontwikkeling van de K-ZE al rekening hield met een Europese variant. Daarom zal de Dacia Spring waarschijnlijk al vanaf volgend jaar op de weg komen.
Specificaties
Tot nu toe heeft Dacia nog geen specificaties van de Spring Electric vrijgegeven zodat we even die van de K-ZE erbij halen. Het is een compact vijfdeurs model, dat vooral bedoeld is voor stadsverkeer. De 45 kW elektromotor geeft de auto heel redelijke prestaties en de actieradius – die in de praktijk rond de 200 kilometer zal liggen – is voor zo’n compact en betaalbaar stadsautootje helemaal niet verkeerd. Op de snelweg zal het motortje behoorlijk hard moeten werken maar daar is de auto ook niet echt voor bedoeld. De maximumsnelheid ligt in Nederland binnenkort toch op 100 km/uur dus dan kan de Spring Electric prima meekomen. Verder is de Spring Electric een heel moderne, complete auto met een zeer behoorlijke afwerking zodat de koper absoluut waar voor zijn of haar geld krijgt.
Uiterlijk
De Spring Electric valt behoorlijk in het oog. Het is Dacia gelukt om de auto een duidelijk SUV-uiterlijk te geven. Dit wordt bereikt door de zilvergrijze elementen onder de voor- en achterbumper en de grote bodemvrijheid. Ook de dakrails, grijze pastellak en opvallende oranje accenten dragen hier aan bij. De stoere accenten op de flanken doen de auto nog robuuster ogen. Fraai zijn ook de LED-koplampen met de onderliggende verlichtingselementen. De achterlichten zijn ook met LED’s uitgevoerd. De Y-tjes in het glas van de achterlichten zijn overigens een voorbode van de nieuwe lichtsignatuur van Dacia.