Volgens BMW brengt de Concept i4 “de elektrische aandrijving naar de kern van het merk en luidt een nieuw tijdperk in”. Dat is nogal wat, maar de BMW Concept i4 – die een voorproefje biedt van de i4 die volgend jaar in productie gaat – ziet er bijzonder veelbelovend uit. Het ontwerp van deze elektrische ‘Gran Coupe’ doet denken aan roemrijke modellen uit het verleden, zoals de 6-serie uit de jaren ’80.
Genève
De Concept i4 zou eigenlijk worden gepresenteerd op de Autosalon in Genève. Nu de Autosalon dit jaar is geannuleerd wordt de Concept i4 online gepresenteerd. Deze volgens BMW ‘dynamische, strakke en elegante” conceptcar heeft een groot aantal ontwerpelementen van de ‘normale’ Concept 4, die we met verbrandingsmotor op de IAA 2019 konden bewonderen.
Derde elektrische model van BMW
De i4 wordt als het goed is de derde elektrische BMW en komt volgend jaar op de markt. De kleine i3 rijdt alweer een tijdje rond en is bijna aan het eind van zijn lifecycle. Dit jaar gaat ook de iX3 in productie, een elektrische SUV in een momenteel enorm gewild segment waarvan BMW dus terecht veel van verwacht.
Tesla-killer?
Voor zover wij weten komt de definitieve BMW i4 qua uiterlijk erg veel overeen met de Concept i4. Als dat inderdaad zo is, dan verwachten wij dat BMW met de i4 een fikse concurrent van Tesla zou kunnen worden. Daarbij is het natuurlijk wel noodzakelijk dat BMW ook qua actieradius en energieverbruik concurrerend is. Tesla heeft inmiddels een ijzersterke reputatie opgebouwd zodat je van goeden huize moet komen om mensen van een bijna vanzelfsprekende keuze vandaan te houden als ze een elektrische auto willen kopen.
Specificaties
Volgens BMW heeft de Concept i4 een accu met een capaciteit van circa 80 kWh. Hiermee moet een actieradius van bijna 600 kilometer (WLTP) mogelijk zijn. Uiteraard heeft een Gran Coupe meer dan voldoende vermogen. De Concept i4 heeft in totaal 390 kW waarmee een acceleratie van nul tot honderd kilometer per uur in minder dan vier seconden mogelijk moet zijn. De topsnelheid bedraagt ruim tweehonderd kilometer per uur.
BMW in hart en ‘nieren’
Dat de Concept i4 een echte BMW is, kun je zien aan de grote ‘nieren’ in de grille. Hoewel de grille bij een elektrische auto overbodig is, heeft BMW ervoor gekozen om de Concept i4 een heel prominente grille en oversized ‘nieren’ te geven. De nieren zijn zelfs zo groot dat die voor een deel in de motorkap doorlopen. BMW geeft aan dat dit een van de elementen is die we ook bij andere elektrische BMW’s terug zullen zien.
Het is ergens ook heel logisch dat BMW de grille in het ontwerp behoudt. Het bedrijf streeft er immers naar om ieder model met verschillende aandrijflijnen aan te willen bieden. Zo zou er van een bepaald BMW-model zowel een elektrische versie, een hybride versie als een versie met verbrandingsmotor van een en dezelfde productielijn kunnen rollen. Bij de elektrische versies is de grille dan gewoon afgedicht.
Typerende elementen
Over het interieur is inmiddels ook al het nodige bekend. Dat heeft ondanks de relatief lage bouwvorm voldoende hoofd- en beenruimte. Dat is mogelijk door het naar eigen zeggen “extreem platte design” van het accupakket. Verder krijgt de definitieve BMW i4 net de conceptcar een gebogen, op de bestuurder gerichte display voor een optimale presentatie van de informatie en een gemakkelijke, intuïtieve bediening. Ook aan de achterzijde zie je in een oogopslag dat het hier om een echte BMW gaat. Het designteam van BMW is er hier goed in geslaagd om een aantal voor BMW zo typerende elementen in te verwerken. Dat zien we bijvoorbeeld aan de L-vormige achterlichten. Leuk is het ‘BMW i Blue’-embleem op de plaats waar anders de uitlaat zou eindigen. Aan deze badge zie je in een oogopslag dat het hier een elektrisch aangedreven, emissievrije auto betreft.