De Fiat 500 is ongetwijfeld een van de meest iconische auto’s uit de lange autohistorie. Na tientallen jaren van afwezigheid werd de 500 in 2007 herboren. In 2015 besloten de Italianen om het model nog van een facelift te voorzien. Op deze manier viel het kekke autootje weer beter binnen de Fiat-familie. Dit jaar heeft de fabrikant besloten om de serie compleet te vernieuwen. Het meest interessante aan dit verhaal is dat het model nu verder zal gaan als de 500E.
Niet helemaal nieuw
De naam 500E is niet helemaal nieuw, maar wel voor Nederlandse begrippen. In de huidige generatie werd namelijk al een elektrisch model verkocht, echter was deze versie enkel in Amerika beschikbaar. Ondanks dat de 500E nergens anders ter wereld werd verkocht, zijn er momenteel 924 exemplaren in Nederland geregistreerd. Twee jaar terug waren dat er ‘slechts’ 250. Geheel onbekend zijn de Italianen dus niet met een elektrische 500. Ze zullen nu ongetwijfeld de feedback en kennis hebben gebruikt om de nieuwe generatie flink te verbeteren. Er zijn dan ook hoge verwachtingen rondom deze 500E, mede doordat het model op een compleet nieuw platform staat.
De 500E zal vooralsnog naast de huidige generatie komen te staan bij alle Fiat-dealers. Het is op dit moment nog onbekend of de compleet nieuwe generatie ook nog van benzinemotoren voorzien zal worden. Gezien de gekozen naam heeft hier alle schijn van, maar het kan ook enkel een typeaanduiding zijn.
Onderhuidse techniek 500E
De nieuwe 500E zal de beschikking krijgen over een 42 kWh accupakket. Deze accu’s dragen de zorg voor de voeding naar een 119 pk sterke elektromotor. Wanneer je 9 seconde wacht zal het autootje jou hebben gebracht naar 100 km/h. De topsnelheid van deze 500E ligt op 150 km/h. Wanneer je de rechtervoet niet tot op de bodem indrukt kun je met beleid een actieradius behalen van 320 kilometer.
Het is mogelijk om de Fiat 500E aan een snellader te koppelen. Wanneer je dit doet kan het accupakket in 35 minuten tot 80% geladen zijn. Wanneer je besluit om de auto thuis te laden moet je ongeveer zes uur wachten alvorens je een volle accu hebt.
Autonoom niveau 2
Uniek in zijn klasse is het autonome niveau waarop deze 500E kan rijden. Zo kan het model worden uitgerust met adaptieve cruisecontrol die samenwerkt met verkeersbordherkenning en Lane Centering. Dit laatste houdt de auto netjes in het midden van de rijbaan. Wanneer je hiervoor kiest kan de 500E semi-autonoom (niveau 2) zichzelf door het verkeer bewegen. Voor een dergelijk type auto is dit een rijke uitrusting welke je niet snel ziet terugkomen.
Rijmodi
De nieuwe generatie 500E kent een drietal rijmodi die zelf in te stellen zijn. Je hebt de vrije keuze in Normal, Range en Sherpa. Wanneer je voor deze laatste rijmodus kiest heb je de meeste kans om daadwerkelijk ver te komen. Zo wordt in deze modus de topsnelheid begrenst op 80 km/h. Zaken zoals de stoelverwarming als de klimaatregeling wordt uitgeschakeld, maar deze kun je wel weer inschakelen indien gewenst.
Wanneer je voor Range kiest zul je een nieuwe rijstijl aan moeten leren. In dat geval loopt de bediening volledig en alleen via het gaspedaal. Wanneer je het gaspedaal dus loslaat zal de auto behoorlijk snel afremmen. Het werkelijk tot stilstand komen doe je vooralsnog met de rem overigens. Dit is een modus die niet snel gekozen zal worden, maar bij elektrische auto’s is het zeker niet een onbekende manier van remmen en gasgeven. Het is vanuit Fiat een prima manier om hier bekend mee te raken.
Buitenzijde 500E
Wanneer je naar de 500E kijkt zie je direct het bekende lijnenspel van de ‘bekende 500’. In dat opzicht is het nog steeds een vertrouwd aanzicht. De echte kenner zal echter wel zien dat deze nieuwe generatie wel flink wat wijzigingen heeft doorgemaakt. Zo zien wij het logo van Fiat niet meer op de voorzijde, maar zien wij nu de badge terug van deze 500-serie.
Aan de buitenzijde zie je ook dat er wat wijzigingen zijn doorgevoerd aan de voorzijde van de 500E. Opvallend hierbij zijn de knipperlichten die wat aan de buitenzijde uitsteken. De misschien kenmerkende handgrepen zijn nu compleet gewijzigd. Deze vallen nu in de deur en zijn meegespoten in de kleur van de auto.
Interieur
Aan de binnenzijde van deze 500E zijn de wijzigingen wellicht nog ingrijpender te noemen. Wat nog is gebleven is het ronde instrumentarium achter het stuurwiel, echter is deze wel gedigitaliseerd. Hierna stopt het al gauw met de overeenkomsten tussen deze 500E en de huidige generatie 500. Zo zien wij een 10.25 inch touchscreen in het midden van het dashboard zitten. Dit is het centrale systeem van de 500E wat zal fungeren als infotainmentsysteem. Het systeem kan ook overweg met Apple CarPlay en Android Auto. De bedieningstoetsen van de transmissie bevinden op de middenconsole.
Speciale edities
Om de komst van de nieuwe generatie 500E te vieren zullen er een drietal speciale edities worden geproduceerd. Deze speciale modellen zijn vernoemd naar een drietal grootaandeelhouders van Fiat, namelijk Giorgio Armani, Bvgari en Kartell. De officiële benamingen van deze speciale edities zijn de 500 Giorgio Armani, de B.500 Mai Troppo by Bvlgari en de 500 Kartell. Deze drie 500E’s zullen geveild worden waarna de opbrengsten naar een goed doel zullen gaan.
Deze zeer exclusieve modellen zal niet voor de gemiddelde Nederlander betaalbaar zijn. Om tegemoet te komen aan de exclusiviteit heeft Fiat besloten om de La Prima-editie in het leven te roepen. Van deze versie zullen er 500 worden geproduceerd. Dit model is onder meer standaard voorzien van het eerder genoemde autonome pakket, een elektronische handrem, automatische koplampen met automatisch grootlicht, een digitale binnenspiegel en het Uconnect-infotainmentsysteem. Je moet echter wel van de cabrioversie houden, want deze speciale editie zal enkel als cabrio geleverd worden.
De getoonde foto’s zijn momenteel enkel nog de cabriolet. De foto’s van de ‘dichte’ versie van de 500E deelt Fiat helaas nog niet. Wij verwachten echter dat de Italianen niet lang meer zullen wachten om ook deze foto’s wereldkundig te maken. De leveringen van de 500E zullen eind dit jaar van start gaan.