Volvo opende in zijn Belgische fabriek in Gent de nieuwe assemblagelijn. Hier zal het Zweedse merk vanaf nu zijn batterijen voor elektrische auto’s in elkaar zetten.
Grote stap richting de toekomst van Volvo
Deze nieuwe assemblagelijn maak deel uit van een groter plan. De batterijen die men hier zal maken, zijn namelijk onderdeel van een aankomend model: de volledig elektrische XC40 Recharge P8. De Gentse productie van dit model start later dit jaar. De fabriek in België is de eerste assemblageplek waar Volvo batterijen in elkaar zet. “Hiermee loopt de fabriek voorop wat betreft de voorbereiding voor elektrificatie van al onze productiefaciliteiten”, aldus Geert Bruynzeel, Head of Global Production Operations.
Dat de productie van de elektrische auto plaatsvindt in dezelfde fabriek als de assemblage van de batterijen, is natuurlijk een bewuste keuze. Zo kan Volvo de CO2-voetafdruk per geproduceerde auto gedurende de complete levenscyclus met 40 procent verkleinen. En dat is eveneens een belangrijke stap, aangezien Volvo tegen 2040 een volledig klimaatneutraal bedrijf wil zijn.
Tegen 2025 is helft Volvo’s elektrisch
Tegen 2025 wil Volvo dat de helft van al hun verkochte auto’s elektrisch is. Je mag dus stellen dat de productie van batterijen een belangrijke rol speelt. Overigens moet de andere helft bestaan uit geëlektrificeerde hybride modellen.
In de aankomende vijf jaar wil Volvo elk jaar een volledig elektrische auto presenteren. Daarom hebben de Zweden ook flinke plannen op het gebied van elektrificatie. Zo zijn ze bezig met het klaarmaken van de Chinese fabriek in Luqiao voor de productie van EV’s. Nog dit najaar starten ze met de aanleg van een assemblagelijn in de Amerikaanse Volvo-fabriek net buiten Charleston, South Carolina. Daarnaast gingen ze vorig jaar een langlopende samenwerking aan voor de productie van batterijen met het Zuid-Koreaanse LG Chem en het Chinese CATL.