DS Automobiles stelde onlangs de DS 9 voor. Mark Heiliger, woordvoerder van DS Automobiles Nederland, bevestigde nu aan AutoRai dat hij ook naar Nederland komt.
DS 9 bestelbaar vanaf tweede helft 2020
Volgens Heiliger is de DS 9 vanaf de tweede helft van 2020 te bestellen. In het eerste kwartaal van 2021 zouden ze leverbaar moeten zijn. Momenteel bestaat het gamma van DS uit twee modellen: de 3 Crossback en de 7 Crossback. De DS driedeurs hatchback is niet meer leverbaar.
Zelfde platform als Peugeot 508
De DS 9 krijgt hetzelfde platform en dezelfde motoren als de Peugeot 508. Toch wordt hij wel groter: met zijn 4,93 meter is hij 18 centimeter langer dan de 508. Ook de wielbasis is langer, die van de DS 9 is 4,89 meter en daarmee 10 centimeter langer. Naar verluidt komt hij met twee E-Tense plug-in hybride aandrijflijnen naar Nederland. Deze zijn allebei gekoppeld aan een achttraps automaat. In eerste instantie komt er een PHEV-uitvoering met 250 pk. Later volgt nog een andere PHEV-variant met vierwielaandrijving en 360 pk . Deze aandrijflijn is na verloop van tijd ook in de 580 verkrijgbaar. Over de actieradius of het accupakket is verder nog niets bekend. Wel weten we dat beide modellen tot 135 km/u compleet elektrisch kunnen rijden. Ook krijgt de DS 9 standaard een regeneratief remsysteem. Hiermee wordt energie teruggewonnen wanneer de auto uitrolt, zodat de actieradius vergroot.
Luxe
Bij de DS 9 is luxe overal aanwezig. Wellicht zijn de meest opvallende details de met kristal ingelegde knoppen, het geguillocheerde ‘Clous de Paris’-motief en de point perlé-sierstiksels. Zowel voor- als achterin kun je genieten van stoelverwarming, stoelventilatie én een massagefunctie. Om deze luxe helemaal tot zijn recht te laten komen, is de DS uitgerust met een intelligent veersysteem, DS Active Scan Suspension. Met een camera die bevestigd is op de voorruit en verschillende sensoren, scant dit systeem realtime het wegdek. Zo kan het anticiperen op alle oneffenheden in de weg. In millisecond reageert een elektronische eenheid op de informatie, waardoor elk wiel afzonderlijk wordt aangepast.