De Fiat Centoventi, die de Italiaanse autofabrikant vorig jaar ter ere van het 120-jarig bestaan presenteerde, zal daadwerkelijk in productie worden genomen. Dit bevestigde brand manager Olivier Francois deze week in een interview met AutoExpress.
Modulair opgebouwde, elektrische stadsauto
De Centoventi moet een compacte, volledig elektrische stadsauto worden. Het moet min of meer de opvolger van de Fiat Panda worden. De Fiat Centoventi wordt modulair opgebouwd. Dat betekent onder meer dat kopers de keus uit verschillende accupakketten hebben. Achteraf kunnen ze kiezen voor een ander accupakket of een uitbreiding van het accupakket. Maar de modulaire opbouw biedt nog meer mogelijkheden. Je kunt de Fiat Centoventi namelijk ook verregaand personaliseren.
Verregaand personaliseren door modulair concept
Dankzij het modulaire concept kun je de stijl van je Centoventi zelf helemaal aanpassen. Dat kan bij aankoop, door te kiezen uit de verschillende afwerkingen en kleuren voor het dak, de bumpers, spiegelkappen, en wieldoppen. Maar ook door componenten bij “third parties” te kopen. Fiat heeft namelijk gezegd dat het informatie aan derden ter beschikking zal stellen. Die kunnen dan ook componenten voor het personaliseren maken. Heel veel van die onderdelen zijn geschikt om met de 3D-printer te maken. Dat biedt mogelijkheden voor de nodige creativiteit. Men hoopt dat er daardoor een soort van community op dit gebied ontstaat. Daardoor zou de Centoventi op termijn een soort van cult-status kunnen krijgen.
Elektrisch platform van de 500
Het nieuwe elektrische platform dat Fiat voor de nieuwe elektrische 500 heeft ontwikkeld, wordt waarschijnlijk ook de basis voor de Centoventi. Logisch, want de architectuur van zo’n platform is (over het algemeen) zo universeel mogelijk. Daardoor kun je het platform voor verschillende modellen gebruiken en een zo hoog mogelijk rendement uit de investering halen. Olivier Francois bevestigt dit: “Als je investeert in een nieuw platform en een compleet nieuwe elektrische auto architectuur, dan doe je dat niet voor één auto. Je gebruikt deze dus ook in andere modellen. Een platform wordt ontwikkeld om het meeste rendement uit de investering te halen en het wordt dus toegepast in verschillende soorten en merken”.
Actieradius hangt af van gekozen accupakket
Helaas is er door Fiat nog niets verteld over de specificaties van de Centoventi. Als dit model op dezelfde architectuur als de nieuwe Fiat 500e wordt gebouwd, dan krijgt hij een 42 kWh accupakket. Maar vanwege het te verwachten modulaire accupakket kan men ook voor een kleinere en goedkopere accu kiezen. Deze kan men later eventueel upgraden. Met een 42 kWh accupakket heeft de Fiat 500 een bereik van 320 kilometer. De Centoventi zal een vergelijkbaar bereik krijgen, tenzij men dus een kleiner accupakket kiest.