De Apex AP-0 was één van de auto’s die eigenlijk zijn debuut zou krijgen op de Internationale Autosalon van Genève 2020. Op vrijdag 13 maart hield Apex daarom een event in Londen, waarop ze de elektrische supercar onthulden.
Focus op gewicht en dynamiek
In vergelijking met bijvoorbeeld de Koenigsegg Gemera, doet de AP-0 het met heel wat minder pk’s: de Koenigsegg heeft 1.724 pk en 3.500 Nm koppel, de AP-0 heeft 659 pk en 580 Nm koppel. Apex geeft dan ook aan vooral te focussen op gewicht en dynamiek. De AP-0 is, mede doordat hij een koolstofvezel kuip heeft, relatief licht voor een elektrische auto, namelijk 1.200 kg. Om je een beeld te geven: de Gemera weegt 1.850 kg. Qua prestaties valt er niet veel te klagen over de Apex. Hij heeft ongeveer 2,3 seconden nodig om van 0 naar 100km/u te gaan. Zijn topsnelheid bedraagt 300 km/u. Ook de actieradius valt niet tegen, die zou zo’n 514 kilometer zijn.
Geen 6 nullen voor de Apex AP-0
Wat betreft de prijs houdt de AP-0 de cijfers eveneens relatief laag. Waar je voor bijvoorbeeld de Pininfarina Battista en de Lotus Evija zo’n 2 miljoen euro moet neertellen, heb je al een Apex AP-0 voor 150.000 pond, omgerekend zo’n 168.000 euro. En voor dat geld krijg je net zo goed een opvallend design. De ontwerper van de AP-0 is Guy Colborne, die ook de Elemental RP1 tekende.
Apex geeft aan dat de productie gepland staat voor 2022, hij zou wereldwijd leverbaar worden.