Ford-liefhebbers kijken al een tijd uit naar de nieuwe Kuga. Deze SUV zal dit voorjaar eindelijk worden gelanceerd. Eigenlijk zou de lancering begin april zijn. Vanwege de coronacrisis zal dit toch iets later worden. Hoeveel, dat weten we nog niet precies. Ook Ford heeft verschillende fabrieken moeten sluiten en het is nog niet bekend hoe lang dit gaat duren. Maar als de nieuwe Kuga er is, zal hij leverbaar zijn met drie gedeeltelijk geëlektrificeerde aandrijflijnen.
Drie verschillende hybride aandrijvingen
Hij komt er – behalve dan met dieselmotor en verbrandingsmotor – met drie verschillende hybride aandrijvingen. Zo kunnen kopers kiezen voor een plug-in hybride, mild hybride en normale hybride. De autofabrikant verwacht dat 40 procent van de dit jaar in Europa verkochte Kuga-verkoop zal bestaan uit de geëlektrificeerde versies. Dat is ook hard nodig om de emissiedoelstellingen te behalen. Kopers van een Kuga hebben dus volop keus, wat betreft de aandrijvingen. Het is overigens niet bekend of er ooit nog een volledig elektrische versie van de Ford Kuga komt.
Meer dan een miljoen Kuga’s verkocht
De Kuga was na de allereerste introductie bepaald geen hardloper. Maar dat is in de loop ter tijden veranderd. In totaal heeft Ford sinds het debuut van de Kuga in 2008 al meer dan een miljoen eenheden van dit model verkocht. Daarmee is de Kuga naast de Focus en Fiesta een van de bestsellers van de Amerikaanse autofabrikant.
Kuga Plug-In-Hybrid
De Ford Kuga Plug-In-Hybrid wordt aangedreven door een combinatie van een 2,5-liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Die laatste haalt zijn energie haalt uit een 14,4 kWh lithium-ionaccu. Daarmee kan de Kuga zo’n 50 kilometer puur elektrisch afleggen. Samen hebben de twee motoren een systeemvermogen van 166 kW (225 pk). Er zijn er vier verschillende rijprogramma’s beschikbaar: EV Auto (automatisch), EV Now, EV Later en EV Charge. Wanneer de batterij bijna leeg is, schakelt Kuga automatisch over naar de EV Auto-modus. Dan neemt de benzinemotor het weer over. Gecombineerd geeft Ford een brandstofverbruik van 1,2 liter/100 km aan. De Kuga Plug-In-Hybrid moet 29 gram CO2 per kilometer uitstoten. Aan een 230 volt stopcontact duurt het volgens Ford ongeveer vier uur tot de accu volledig is opgeladen. Bij een echte wallbox of openbaar laadpunt kan dit ongetwijfeld nog iets sneller.
Stekkerloze hybrides
Ford zal ook twee hybride versies aanbieden die niet extern kunnen worden geladen. Deze komen qua uitstoot echter ruim boven de grens van 95 C2/km zodat je je afvraagt of dat niet beter kan. Toch is Ford er zelf wel van overtuigd: “De Kuga is de eerste serie van Ford die het volledige gamma geavanceerde hybride aandrijflijnen aanbiedt”, aldus Jörg Beyer, Executive Director of Product Development bij Ford Europe. Volgens Beyer is er niet één technologie die aan alle eisen in de elektrificatie van de mobiliteit voldoet. Dit omdat de eisen gewoonweg te verschillend zijn. “Ford heeft daarom een genuanceerde aandrijvingsstrategie ontwikkeld om de klanten te helpen bij het vinden van de juiste oplossing voor hun behoeften”, zegt Beyer. Hiermee wil Ford het de SUV-bestuurders gemakkelijker maken om met de nieuwe Kuga de wereld van de elektrische mobiliteit te betreden. Maar dat gaat bij twee van de drie modellen dus wel met een behoorlijk hoge CO2-uitstoot.
Ford Kuga EcoBlue Mild Hybrid
De Kuga EcoBlue Mild Hybrid combineert een 110 kW (150 pk) 2-liter turbodiesel met een geïntegreerde elektromotor annex generator en startmotor. Hiermee kan de kinetische energie die bij het inhouden en remmen worden gerecupereerd worden opgeslagen in het accupakket. De elektromotor ondersteunt de dieselmotor bij lagere toerentallen met extra koppel. Ford noemt een geschat brandstofverbruik van 5,0 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 132 g/km.
Ford Kuga Hybrid
Verder komt de Kuga ook met een volledige hybride aandrijving. Deze wordt tegen het einde van 2020 aan het toegevoegd. Net als bij de plug-in hybride heeft deze 2,5 liter benzinemotor. Deze wordt net als de mild hybride gecombineerd met een elektromotor/generator en lithium-ionaccu. Ford verwacht voor de Kuga Hybrid een brandstofverbruik van 5,6 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 130 g/km.