De autofabrikanten moeten dit jaar de CO2-uitstoot van hun gehele wagenpark proberen te beperken tot 95 gram CO2/km. Zo niet, dan moeten ze volgens de emissiewetgeving van de EU forse boetes betalen. Dat betekent dat ze minder auto’s met alleen een verbrandingsmotor in hun programma opnemen en deze vervangen door een alternatief in een volledig of gedeelte elektrische uitvoering.
Dat doet ook Renault. Het merk heeft met onder andere de ZOE al een volledig elektrische auto (BEV) in het programma maar ontkomt er niet aan om ook enkele plug-in hybrides (PHEV’s) op te nemen. En zo komen er twaalf productievoertuigen van Renault die beschikbaar zullen zijn met zowel een verbrandingsmotor als een hybride aandrijving. Hierbij mogen we verwachten dat een deel van de voertuigen met productiemotor gefaseerd uit het programma zullen verdwijnen. En dat zal absoluut positieve gevolgen hebben voor de uitstoot.
PHEV’s zijn redelijk alternatief
Plug-in hybrides kunnen – afhankelijk van de recuperatiegraad en de capaciteit van de accu – een behoorlijk aantal kilometers zuiver elektrisch afleggen. Daardoor is het brandstofverbruik – en ook de CO2-uitstoot – naar verwachting tot wel 40 procent lager dan bij een model met uitsluitend verbrandingsmotor. Dat verklaart ook waarom de meeste autofabrikanten niet meteen helemaal naar volledig elektrische auto’s overstappen. Plug-in hybrides zijn in hun ogen een redelijk alternatief om aan de emissiewetgeving te voldoen.
Bovendien is de transitie naar volledig elektrische mobiliteit sterk afhankelijk van de stimuleringsmaatregelen van de diverse regeringen. Het zijn daardoor onzekere tijden voor de fabrikanten. Deze willen dan ook de nodige flexibiliteit om zich aan de steeds wijzigende marktomstandigheden aan te kunnen passen. Je kunt de plug-in hybridemodellen van Renault herkennen aan de ‘E-Tech’-applicaties. Deze aandrijving is een gezamenlijke ontwikkeling van de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie en bevat 150 patenten.
Renault Captur E-Tech
De populaire Renault Captur is pas vernieuwd. Ook deze compacte SUV is de eerste van de twaalf Renault-modellen die ook als PHEV verkrijgbaar zullen zijn. Deze ‘E-Tech’ heeft een hybride aandrijflijn die bestaat uit een efficiënte 1,6-liter benzinemotor met roetfilter, twee elektromotoren, een accu met een capaciteit van 9,8 kWh en een nieuw ontwikkelde transmissie. Het totale systeemvermogen bedraagt 116 kW en het koppel bedraagt 300 Nm. De CO2-uitstoot in de WLTP-testcyclus is minder dan 40 gram per kilometer. De Captur E-Tech start altijd in de elektrische modus. De omschakeling naar de optimale rijmodus wat betreft vermogen, acceleratie en brandstofverbruik gebeurt automatisch.
Bestuurders van de Renault Captur E-Tech moeten in staat zijn om tot 65 kilometer in het stadsverkeer af te leggen met enkel elektriciteit. Dat is voor de meeste gebruikers ongeveer 80 procent van de kilometers die ze in het stadsverkeer afleggen. In een mix van stadsverkeer en verkeer op de buitenwegen is een elektrisch bereik van 45 kilometer bij snelheden tot 135 km/u mogelijk. De laadtijd voor de accu van de Captur E-Tech Plug-in met 14 Ampère laadstroom en 3,2 kW laadvermogen is drie en een half uur, met 16 Ampère laadstroom en 3,7 kW laadvermogen drie uur. De Captur is het eerste Renault-model met plug-in hybride aandrijving dat vanaf het voorjaar van 2020 beschikbaar is.
Renault Clio E-Tech
Ook de kleine Clio komt in een E-Tech uitvoering. In de Clio bestaat het systeem uit een 1,6-liter benzinemotor, twee elektromotoren, een accu met een capaciteit van 1,2 kWh en de volledig nieuw ontwikkelde multimodale transmissie. Ook de hybride technologie in de Clio start altijd in de elektrische modus en ook hier schakelt de auto automatisch om naar de optimale rijmodus. Dankzij de hoge recuperatiegraad kunnen ook gebruikers van de Clio E-Tech – ondanks de kleinere accu – in het stadsverkeer tot 80 procent van alle afstanden in de elektrische rijmodus afleggen.
Renault Mégane Grandtour E-Tech stationwagon
Zakelijke rijders zullen in de Renault Mégane Grandtour E-Tech stationwagon een ruime en trouwe metgezel vinden. Het is de derde Renault met hybride aandrijving en ook deze is in de zomer van 2020 beschikbaar. Hij is uitgerust met hetzelfde hybride systeem als de Captur E-Tech. De actieradius in gemengd stads-/overlandverkeer bedraagt tot 50 kilometer in de WLTP-testcyclus met een maximale topsnelheid van 135 km/u in de elektrische modus. In het stadsverkeer is een bereik tot 65 kilometer in de WLTP-testcyclus mogelijk. Ook de ‘gewone’ Mégane 5-deurs zal later als E-Tech plug-in hybride verkrijgbaar zijn. De overige van de twaalf modellen komen uiterlijk in 2022.