Op de IAA van 2019 werd de BMW i Hydrogen NEXT al voorgesteld. Nu geeft BMW meer informatie vrij over de aandrijflijn van deze auto. Verder is er ook slecht nieuws over de SUV: de eerste oplage in 2022 zal erg beperkt zijn. Later wil BMW wel waterstofmodellen op grote schaal aanbieden.
Weinig spelers op de waterstofmarkt
Momenteel zijn er nog niet veel fabrikanten die richten op waterstoftechnologie. Er is Honda, met de FCX Clarity, Hyundai heeft de Nexo en Toyota de Mirai. De reden waarom de meeste leveranciers nog slechts in aftastende / ontwikkelende fase zitten, is voor de hand liggend: de tankinfrastructuur voor waterstof is nog niet bepaald doorontwikkeld. BMW is één van de fabrikanten die al wel een tijd bezig is met waterstoftechnologie. In 2007 introduceerden zij reeds de Hydrogen 7, een 7 serie met een V12-motor die kan rijden op waterstof. Er werden honderd exemplaren van gemaakt.
Samenwerking met Toyota
Sinds 2013 is er een samenwerking tussen BMW en Toyota voor de ontwikkeling van waterstofauto’s. Samen werken ze aan modulaire brandstofcellen en schaalbare componenten. Ook de BMW i Hydrogen NEXT krijgt componenten van Toyota. Qua aandrijflijn klinkt deze SUV overigens niet verkeerd: zijn elektromotor levert 375 pk. De brandstofcel haalt waterstof uit twee tanks (700 bar). Samen zijn deze goed voor 6 kilo waterstof. Eigenlijk was het de bedoeling dat de BMW i Hydrogen NEXT in 2022 klaar zou zijn voor levering. Nu vertelt BMW dat de eerste oplage erg beperkt zal zijn en dat consumenten geen model met brandstofcel moeten verwachten voor 2025.