Volvo’s ‘elektrische’ dochteronderneming Polestar presenteerde in februari de Precept. Met de conceptcar laten de Zweden zien wat Polestar in huis heeft op het gebied van duurzame interieurmaterialen en hightech ‘human machine interfaces’. Polestar onthult nu meer details over de elektrische Grand Tourer.
Duurzaamheid, digitale technologie en vooruitstrevend design
De Precept staat voor de drie belangrijkste kernpunten Polestar: duurzaamheid, digitale technologie en vooruitstrevend design. Ook de naam “Precept” moet de rol van de concept car benadrukken bij het uiteenzetten van de intenties van Polestar. De auto is namelijk een voorproefje van alles wat Polestar in de toekomst gaat brengen. Precept is een manifest van hetgeen Polestar gaat brengen in de toekomst. Daarom is de Precept een belangrijke mijlpaal voor Polestar, een merk dat graag benadrukt dat het geen Volvo-kloon maar een op zichzelf staand merk is. Een merk met een naar eigen zeggen unieke designfilosofie. Deze is stevig verankerd in de merkwaarden: puur, vooruitstrevend en performance.
“De Precept toont waar we naartoe gaan”
Thomas Ingenlath, CEO van Polestar: “Mensen vragen me vaak over de toekomst van Polestar, en natuurlijk laten we onze toekomstige modellen nog even niet zien”, zegt Thomas Ingenlath. “De Precept toont waar we naartoe gaan – onze ontwerprichting, onze ambities over duurzaamheid en de geweldige digitale gebruikerservaring die onze toekomstige modellen zullen bieden.”
Precept wordt waarschijnlijk realiteit
Ingenlath laat min of meer al doorschemeren dat de Precept wel eens in productie zou gaan: “De Precept toont onze toekomst, niet als een mooie droom of iets uit een sciencefictionfilm. Dit is onze realiteit die komen gaat”. Dat wordt ook geopperd in de media, al is er niemand die het daadwerkelijk kan bevestigen. Volgens het Duitse magazine Edison gaat in 2022 het vierde model van Polestar in productie. Dat wordt – net als de Precept – een Gran Tourer. Goede kans dat dit model heel veel elementen van de Precept bevat. Het wordt volgens Edison een auto in de prijsklasse van de Tesla Model S en de goedkopere versies van de Porsche Taycan. De ongeveer vijf meter lange auto krijgt waarschijnlijk een 120 kWh accupakket en vierwielaandrijving.
“Bevrijding”
Hoofdontwerper Maximilian Missoni zei in een interview met Edison dat de auto bedoeld is als een “bevrijding” – voor het merk en van het moederbedrijf, maar ook van de vele conventies in de traditionele autobouw.
Veganistisch interieur
Het interieur van het Precept laat zien dat met moderne, duurzame materialen een nieuw, luxueus design kan worden gecreëerd. Het is gebaseerd op de veganistische interieuroptie van de Polestar 2 maar gaat nog een stap verder. Zo bevat het veganistische interieur een hoger percentage gerecyclede onderdelen. Ook wordt er een natuurlijk composietmateriaal op basis van van vlas gebruikt. Daarnaast zullen gerecyclede PET-flessen worden gebruikt, bijvoorbeeld voor de stoelen en de dakbekleding.
Android infotainment
Een andere belangrijke peiler van Polestar is de digitale technologie. De Precept heeft een op Android gebaseerd infotainmentsysteem. Het systeem herkent onder andere de bestuurder en neemt automatisch instellingen en persoonlijke inhoud over. De Google-assistent beschikt over spraaktechnologie. Die begrijpt zelfs lokale dialecten en individuele uitspraak. Het systeem heeft eye-tracking technologie voor het detecteren van de blik van de bestuurder. Daarmee bepeelt het systeem hoe de informatie wordt weergegeven. Google Maps en een Advanced Driver Assistance System maken het mogelijk om veiliger te manoeuvreren en nauwkeurigere voorspellingen te doen op basis van de verkeerssituatie.
“Avant-gardistisch design en perfecte proporties”
Volgens Polestar is het ontwerp van het Precept “een bewijs van hoe avant-gardistisch design en perfecte proporties een nieuwe esthetiek kunnen creëren voor het elektrische tijdperk”. De focus van de uitstraling is geïnspireerd op duurzaamheid en technologie. De in de motorkap geïntegreerde voorvleugel verbetert de aerodynamica van de hele carrosserie door de turbulentie te verminderen. Dat zorgt weer voor een groter bereik. Door lange wielbasis is er voldoende ruimte voor een groot accucapaciteit en ondanks de lage daklijn ook veel interieurruimte.
Smart Zone
De “SmartZone” vervangt het traditionele radiatorrooster door elementen die nodig zijn voor de assistentie van de bestuurder, zoals lange- en middellangeafstandssensoren, ultrasone sensoren en een groothoekcamera. Extra SmartZones aan beide zijden van het voertuig herbergen extra sensoren. De op het glazen dak gemonteerde “Lidar-Pod” biedt een optimaal zicht voor de hulpsystemen.