Stoot een elektrische auto minder CO2 uit dan een auto op benzine of diesel? Deze vraag stelde de Europese organisatie Transport & Environment (T&E) zichzelf. En hoeveel minder is de CO2-uitstoot van een elektrische auto dan? De onderzoekers van T&E begonnen een nieuw onderzoek. Daarbij telden ze echt álle factoren mee. Van de winning, het vervoer en de verwerking van de grondstoffen, brandstoffen, de productie van de auto’s en accu’s alsmede de recycling. Uiteraard woog men ook de gebruikte energie mee. Hierbij ging men er bij elektrische auto’s niet alleen vanuit dat ze uitsluitend op groene stroom rijden.
Tool berekent uitstoot aan de hand van alle factoren
Uit het onderzoek van T&E bleek dat elektrische auto’s in Europa gemiddeld bijna drie keer minder CO2 uitstoten. Dat is een gemiddelde. De exacte waarde is afhankelijk van de grootte en het verbruik van de auto alsmede de energiemix in het land waar de auto rijdt. Om dat voor iedereen en voor iedere Europees land inzichtelijk te maken, hebben de analisten van T&E ook een online tool ontwikkeld. Daarmee kun je dat heel duidelijk zien. Ook deze tool weegt alle mogelijke factoren mee.
Elektriciteit wordt steeds groener
Bovendien wordt de tool voortdurend bijgewerkt, als de omstandigheden gewijzigd zijn. Zo zal de elektriciteit de komende jaren steeds meer afkomstig zijn van niet-fossiele, herwinbare bronnen. De stroom wordt dus steeds groener, zodat de uitstoot van elektrische auto’s alleen maar minder zal gaan worden. Leuk is ook dat je met de tool kunt kijken hoe het er over 10 jaar voor staat. Want dan is onze elektriciteit natuurlijk nog veel ‘groener’. Elektrische auto’s zullen de CO2-uitstoot tegen 2030 tot wel vier keer verminderen.
CO2-uitstoot elektrische auto maar liefst 22 tot 81 procent minder
Als we de tool even gebruiken, zien we dat het minst gunstige geval bestaat uit een in China geproduceerde elektrische auto, waarmee in Polen wordt gereden. Maar ook dan stoot een elektrische auto nog steeds 22% minder CO2 uit dan een dieselauto en 28% minder een dan een auto met benzinemotor. Het meest gunstige geval is een in Zweden geproduceerde auto, waarmee ook in Zweden wordt gereden. Die stoot 80% minder CO2 uitstoten dan een diesel en 81% minder dan een auto op benzine.
“Afrekenen met de mythe dat een elektrische auto slechter voor het milieu is”
Lucien Mathieu, transport- en e-mobiliteitsanalist bij T&E, zei: “Dit instrument rekent af met de dat het rijden met een elektrische auto in Europa slechter is voor het klimaat dan een gelijkwaardige diesel of benzine. Het is gewoonweg niet waar. Uit de meest actuele gegevens blijkt dat elektrische auto’s in de EU gemiddeld bijna drie keer minder CO2 uitstoten. Als de Europese regeringen tijdens het herstel van de crisis serieus werk willen maken van het koolstofarm maken van de economie, moeten ze de overgang naar elektrische voertuigen versnellen.