ROTTERDAM – 22 april 2020. De nieuwe manier van werken brengt ook een nieuwe beweging in de mobiliteit met zich mee: stilstand. Men werkt thuis, en dat zien we terug op de wegen en op het spoor. Het aantal files in de spits is te verwaarlozen, tankstations melden dat hun omzet is gehalveerd en de NS ziet dat het aantal reizigers in het OV is afgenomen met 90%. Tegelijkertijd spreekt de NOS van een flinke afname – van 20 tot wel 60% – van de luchtvervuiling.
Mensen maken minder kilometers
Ook de EV-markt biedt nu inzicht in de gevolgen van het coronavirus. Volgens Eneco eMobility, top drie laaddienstverlener in de Benelux, maken EV-rijders fors minder kilometers dan voor de intelligente lock down.
Eneco eMobility vergeleek de data van de laadtransacties van de eerste vier weken van de (intelligente) lock down met de data van de vier weken in de periode daarvoor. Hieruit concludeert de laaddienstverlener dat het laadvolume bij haar laadpunten sterk is afgenomen sinds de ingevoerde maatregelen. In Nederland zien we een afname van 57,7% en in België is er zelfs een daling van 69,2%.
Wim Sangers, Business Analyst voor Eneco eMobility, is niet verrast door deze daling. “Er worden minder kilometers gereden, dus er moet minder geladen worden. Deze resultaten zijn in lijn met de cijfers die we bijvoorbeeld ook van tankstations doorkrijgen”.
Verschil Nederland en België te verklaren
Dat in België de daling groter is, heeft volgens Sangers te maken met het overheidsbeleid. “België heeft een volledige lockdown, waarbij ook alle niet-essentiële winkels de deuren hebben gesloten. In Nederland zie je dat door het intelligente-lockdown-beleid dus toch meer kilometers gemaakt worden”. Dit wordt ook bevestigd door recente cijfers van Google: Nederlanders zijn, in vergelijking met andere Europeanen, nog altijd relatief veel onderweg.
Nederlanders en Belgen respecteren maatregelen overheid
Met het oog op social distancing en het beleid zoveel mogelijk thuis te werken, concludeert Eneco eMobility aan de hand van haar eigen cijfers dat het grootste deel van de berijders met een elektrische auto gehoor geeft aan de maatregelen vanuit de overheid.
Kan het kwaad dat de auto stilstaat?
Voor een kortere periode kan het weinig kwaad dat een elektrische auto stilstaat. Het is wel beter voor de batterij als de auto gekoppeld is aan een laadpunt. Is dat niet mogelijk? Check dan af en toe de staat van de batterij. Een lege batterij is niet goed voor een EV.