Om de opmars van elektrische auto’s nog sneller te laten lopen, is het belangrijk dat elektrische auto’s een acceptabele actieradius hebben, dat er voldoende laadpunten zijn en dat elektrische auto’s zo nodig heel snel kunnen worden opgeladen. Het tanken van een benzine- of dieselauto duurt slechts enkele minuten, het snelladen van een elektrische auto duurt doorgaans al gauw een half uur tenzij je genoegen neemt met een kleiner bereik. Dat is voor veel mensen niet ideaak of acceptabel.
Laadtijd voor veel mensen te lang
Mensen die al wat langer met een elektrische auto rijden, weten doorgaans heel goed het (snel)laden van hun auto duurt en hoe vaak ze moeten laden. Zij hebben hun rij- en laadgewoonten daar al doende op aangepast. Maar mensen die de aanschaf van een elektrische auto overwegen, zien vaak enorm op tegen de laadtijd. Om elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk te maken, is het dus belangrijk dat de laadtijd nog korter wordt.
Daarvoor zijn snellere laders alleen niet voldoende. Ook de auto – en dus met name de accu – moet daar geschikt voor zijn. Bij de accu’s van de huidige generatie is het al duidelijk dat die tegen hun grenzen aanlopen als ze vaak via de snellader worden opgeladen. De capaciteit neemt dan duidelijk af. Daarom zijn er wereldwijd allerlei onderzoekers bezig om nog betere accu’s te maken. Deze hebben enerzijds een grotere energiedichtheid, zodat ze een grotere capaciteit ten opzichte van het volume en gewicht hebben.
Maar er wordt ook gekeken naar accu’s die sneller geladen kunnen worden zonder te veel van hun capaciteit te verliezen. Dat is de reden dat de CHAdeMO Association alvast een nieuwe laadstandaard heeft ontwikkeld waarmee DC snelladen tot meer dan 500 kW vermogen mogelijk is.
Snelladen kan nu tot 400 kW
Snelladen kan de laatste tijd gelukkig al steeds sneller maar het duurt voor veel mensen nog altijd te lang. Het huidige snellaadprotocol laat laden tot maximaal 400 kW toe. Lang niet alle elektrische auto’s halen die snelheid maar nu er volop ontwikkelingen zijn op het gebied van accu’s die nog beter zijn en nog sneller geladen kunnen worden, is het tijd om uit te kijken naar een snellere standaard.
Nieuwe laadstandaard
In Europa is de CHAdeMO-aansluiting dé standaard voor snelladers. En daarmee is de laadsnelheid dus beperkt tot die 400 kW. Vorige week heeft de CHAdeMO Association daarom het nieuwe CHAdeMO 3.0-laadprotocol gepubliceerd. Met de laadapparatuur die volgens dit protocol is gebouwd, kun je laden met meer dan 500 kW. Afhankelijk van de auto en omstandigheden kun je een moderne elektrische auto daarmee in ongeveer 20 minuten tot 80% van de accucapaciteit opladen.
Nieuwe laadstekker
Onderdeel van het nieuwe laadprotocol is de nieuwe “ChaoJi” laadstekker. CHAdeMO 3.0 is een gezamenlijke ontwikkeling van de China Electricity Council (CEC) en de CHAdeMO Association. Deze hebben een nieuwe, compactere laadstekker ontwikkeld. Deze stekker werd vorig jaar al geïntroduceerd. Vanwege de hoge laadsnelheid wordt de “ChaoJi” connector met een vloeistof gekoelde kabel gecombineerd.
Adapter voor oudere aansluitingen
De ontwikkelingen bij de elektrische auto’s gaan snel. Men verwacht dat er volgend jaar al elektrische auto’s met een ChaoJi-aansluiting van de productieband rollen. Dit zijn waarschijnlijk Chinese bedrijfsvoertuigen maar niet lang daarna komen er ook personenauto’s met de nieuwe ChadeMO 3.0-aansluiting op de markt. Niet alleen in China maar ook inde rest van de wereld. Omdat er dan nog niet overal voldoende geschikte laadstations zijn, is er nagedacht over de ‘backwards compability’. Toekomstige voertuigen met een CHAdeMO 3.0-aansluiting zullen door middel van speciale adapters compatibel zijn met de bestaande DC-snellaadaansluitingen -en standaarden.