De Amerikaanse fabrikant Karma Automotive heeft de laatste tijd nogal wat varianten van zijn recent ontwikkelde platformtechnologie gepresenteerd. Het bedrijf wil die in de toekomst ook aan andere bedrijven beschikbaar stellen. Karma presenteert met de EREV E-Flex Van nu een ietwat afwijkende variant van het modulaire platform. Niet alleen omdat deze bedoeld is als basis voor bestelwagens. Deze nieuwe variant is ook voorzien van een range extender om de actieradius te vergroten.
Voorheen Fisker Automotive
Karma Automotive is oorspronkelijk ontstaan als Fisker Automotive. Het startende bedrijf, opgericht door de bekende auto-ontwerper Henrik Fisker, raakte in financiële moeilijkheden. Daarna werd het in 2014 overgenomen door de huidige eigenaar, de Chinese leverancier Wanxiang. Op dit moment heeft Karma Automotive alleen de Revero GT in productie. Het bedrijf hoopt binnenkort meer voertuigen af te leveren, ook in Europa.
Actieradius tot 640 kilometer
In volledig elektrische modus heeft de ‘bestelwagenversie’ van Karma’s modulaire EREV E-Flex Van platform een actieradius tot ongeveer 322 kilometer. Samen met de verbrandingsmotor kan er, afhankelijk van de configuratie en het beoogde gebruik, een afstand van iets meer dan 640 kilometer worden afgelegd.
Flexibiliteit
Volgens Karma is het EREV E-Flex Van platform geschikt voor uiteenlopende mobiliteitsoplossingen. Interessant is ook dat het systeem ook geschikt is om conventionele voertuigen – zoals bestelwagens, pendelbussen of campers – mee om te bouwen. Karma Automotive wijst op de mogelijkheid dat het platform ook kan worden gebruikt om lokaal emissievrij te rijden. De benzinemotor dient als generator om de accu op te laden voor de langere afstanden. Dit biedt een heleboel meer flexibiliteit.
Verscheidenheid aan configuraties
“Ons Karma EREV E-Flex Van-platform biedt een verscheidenheid aan e-aandrijvingsconfiguraties en een flexibel ontwerp. Wij bieden onze partners de basis voor individuele mobiliteitsoplossingen met behulp van de Karma-technologie, die is bewezen in gebruik in onze 2020 Revero GT,” zegt Lewis Liu, manager verantwoordelijk voor business development. De nieuwste generatie van de chique Revero sedan is tot nu toe het enige productievoertuig van het bedrijf. Karma Automotive is van plan om in de toekomst nog meer gedeeltelijk en volledig elektrische modellen aan te bieden en hun technologie wereldwijd te distribueren.
Modulair chassis maakt snelle, kostenefficiënte ontwikkeling en marktintroductie mogelijk
Eerder had Karma Automotive al een versie van zijn platform gepresenteerd voor zowel krachtige elektrische auto’s en voor een volledig elektrische bestelwagen. Volgens de ontwikkelaars is het E-Flex platform waarop de voertuigen zijn gebaseerd, ontworpen als een modulair chassis voor de snelle, kostenefficiënte ontwikkeling en marktintroductie van alle soorten elektrische voertuigen.