De coronacrisis lijkt de verkoop van elektrische auto’s totaal niet te remmen. Sterker nog, de verkopen zijn juist verder gestegen. Dat meldt de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) dinsdag. Die hebben de cijfers over de eerste drie maanden van 2020 bekend gemaakt en vergeleken dit met exact een jaar eerder.
Auto-industrie geraakt
Globaal genomen zijn de autoverkopen door COVID-19 wel flink ingezakt. Het herstel hiervan zal pas in de tweede helft van dit jaar merkbaar zijn indien alles weer enigszins hersteld is. De cijfers maken dit pijnlijk duidelijk. Aan de positieve kant kan er gemeld worden dat er in het eerste kwartaal van 2020 juist meer elektrische auto’s zijn verkocht in vergelijking met een jaar eerder. De totale verkoopcijfers van elektrische auto’s staan echter nog in schril contrast wanneer je dit procentueel vergelijkt met de benzine- of dieselauto’s.
Verkoop en aandeel
In het eerste kwartaal van 2019 werden er in Europa nog 83.281 elektrische auto’s verkocht. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er 167.132 EV’s aan de man gebracht. Het aantal elektrische auto’s is dus verdubbeld op de Europese wegen. Met deze forse stijging is ook het marktaandeel van de totale Europese verkoop gestegen. De elektrische auto’s zijn nu goed voor 6,8% van de totale Europese autoverkoop. Daarmee is het aandeel met 4,3% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
Door de stijging in de verkoop van elektrische auto’s was er daling te zien in de verkoop van benzine- en dieselauto’s. In 2019 hadden deze modellen nog respectievelijk een aandeel van 58% en 33%. In het eerste kwartaal van dit jaar is het marktaandeel voor benzineauto’s gezakt naar 53% en voor de dieselauto is dit gezakt naar net onder de 30%. De totale verkoop van deze modellen zakte beide met nog net geen 33% in het eerste kwartaal.
Nederland
In ons eigen kikkerlandje mochten wij in het eerste kwartaal van dit jaar een voorzichtige stijging zien in de verkopen van EV’s. Tot en met april werden er 10.223 elektrische auto’s verkocht waarmee het verkoopaandeel uitkomt op 9%. Een jaar eerder waren de verkopen nog goed voor een aandeel van 7%. In Nederland waren wij dus zeker niet verantwoordelijk voor de explosieve stijging van het aantal verkochte elektrische auto’s. Desondanks staan wij nog wel stevig op plek vijf van alle Europese landen als het gaat om de verkopen. Duitsland voert deze lijst aan met iets meer dan 26.000 exemplaren. Frankrijk staat net achter onze oosterburen met nog net geen 26.000 exemplaren.