De Helmondse start-up Lightyear gaat een samenwerking aan met chemiebedrijf DSM. Hun gezamenlijke doel is zonnepanelen maken voor allerlei soorten ev’s: personenauto’s, bedrijfswagens en bussen.
Lightyear en DSM combineren technologie
Een aantal jaren geleden ontwikkelde DSM Advanced Solar een nieuwe, geleidende backsheet. Die is bedoeld voor back-contact zonnepanelen. Hierbij loopt de bedrading langs de achterkant en zitten er geen zilverkleurige lijnen aan de bovenkant van een zonnepaneel. Het voordeel daarvan, is dat er meer oppervlak ontstaat, zodat er nog meer zonne-energie opgewekt kan worden. Daarnaast wordt het makkelijker om buigzame panelen te maken die er mooier uitzien.
Bij Lightyear werken ze al geruime tijd aan een revolutionaire elektrische auto, de One. Deze heeft een zonnedak, wat de geleidende backsheets van DSM bevat. Het opvallendste aan deze wagen, is dat hij voor een groot deel op zelf opgewekte energie kan rijden: gemiddeld zo’n 70 tot 90 procent van de afgelegde kilometers. Naar eigen zeggen is deze auto zo efficiënt, dat hij een actieradius van 725 kilometer heeft.
Markt beoordelen
Samen gaan de twee bedrijven nu de markt beoordelen. Ze starten met pilots in de automobielindustrie en het openbaar vervoer, omdat zeker in deze sectoren een zonnedak mogelijk een slimme investering is. Een van de grootste hindernissen van een ev is momenteel namelijk nog steeds de beperkte actieradius, wat dus voor een (groot) deel is op te vangen met een zonnedak.
De wereldwijde markt voor elektrische voertuigen heeft een enorm groeipotentieel. In 2019 schatte men de omvang op meer dan 160 miljard Amerikaanse dollar. De verwachting is dat deze waarde tegen 2027 meer dan 800 miljard Amerikaanse Dollar zal bedragen.
Door samen te werken, willen DSM en Lightyear zonnepanelen toegankelijker maken en zo een massale overstap naar ev’s die op zonne-energie rijden versnellen.