Kia is bezig met twee enorm verschillende elektrische auto’s. Enerzijds overweegt het Zuid-Koreaanse merk om een kleine stadsauto te gaan bouwen. Anderzijds is Kia bezig om haar ambities te verwezenlijken in de vorm van een nieuw topmodel.
Imagine: elektrische cross-over in het topsegment
Kia is namelijk voornemens om een elektrische cross-over in een veel hoger segment te gaan bouwen. Met dit model, dat is gebaseerd op het Imagine studiemodel, wil Kia de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld de Porsche Taycan.
Hulp van Rimac
En om dat te doen, moet je van goeden huize komen. Daarom roept Kia onder meer de hulp in van de Kroatische sportwagenbouwer Rimac, waarin Kia/Hyuandai – net als Porsche overigens – hebben geïnvesteerd. De productieversie van de Imagine wordt het nieuwe vlaggenschip van Kia en heeft als basis een platform dat vanaf de grond is ontworpen voor elektrische auto’s. Kia bouwt het nieuwe topmodel op het nieuwe E-GMP platform dat gezamenlijk met Hyundai wordt ontwikkeld.
Bereik van 500 kilometer en laden in 20 minuten
De elektrische crossover staat al voor volgend jaar op de planning en zou volgens Kia “waanzinnige” prestaties moeten krijgen. Voor deze high-performance elektrische crossover noemt Kia een bereik van meer dan 500 kilometer. Je zou de Imagine in minder dan 20 minuten kunnen opladen. In verband daarmee gebruikt Kia 800-volt technologie, net als in de Porsche Taycan. Om te profiteren van de maximale laadcapaciteit zal er gebruik moeten worden gemaakt van zogenaamde “high power charging” stations, zoals die van de Duitse exploitant en Hyundai Kia-partner Ionity. Emilio Herrera, COO van Kia Europa, vertelde aan het Britse magazine AutoExpress dat “de nieuwe elektrische auto een krachtig voertuig in de stijl van een GT wordt”. De Imagine zou in minder dan drie seconden van nul naar honderd moeten gaan, net als de Porsche Taycan.
Kleine elektrische stadsauto
Naast al dat moois is Kia van plan om een kleine stadsauto te gaan ontwikkelen. Deze kun je vergelijken met bijvoorbeeld de Citroën Ami, E.Go Life, Microlino, Karo en ACM City. Kia voorziet dat er goede mogelijkheden voor een dergelijke kleine stadsauto zijn. Corona-pandemie leidt er immers toe dat mensen het openbaar vervoer willen vermijden en dus uitwijken naar individueel vervoer.
“Mensen willen zich vandaag veilig voelen. Dat weten we uit een onderzoek naar het Corona-virus in China, waaruit bleek dat mensen overstappen van openbaar vervoer naar privévervoer,” vertelde Herrera in een interview met AutoExpress. “Ik denk dat als mensen in Londen de keuze hadden, ze ervoor zouden kiezen om in hun eigen auto te reizen.” Kia ziet daarom goede mogelijkheden voor een elektrische miniauto voor gebruik in de steden.
Lage prijs en wereldwijde verkoop
Als de miniauto er inderdaad komt, dan wordt het een ‘LEV’ in de klasse L6 of L7. Hierbij streeft Kia naar een zo laag mogelijke prijs. Daarom gaat het bedrijf naar een grote productie en een wereldwijde verkoop. Daarbij komen er waarschijnlijk ook flexibele abonnements- of huurmogelijkheden. Herrera licht toe dat de door Kia ontwikkelde technologie voor deze elektrische stadsauto later ook door zustermerk Hyundai kan worden gebruikt. AutoExpress gokt dat de kleine stadsauto vanaf 2022 op de markt zal komen.