De verkopen van personenauto’s, zowel elektrische als met verbrandingsmotor, zijn vanwege de Corona-crisis enorm gedaald. De verkoop van gebruikte auto’s krabbelt weliswaar wat op omdat we momenteel liever met de auto dan met het OV gaan maar dat is weegt niet op tegen de bijna dramatische daling. Daarom komt de bekendmaking dat de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s daadwerkelijk doorgaat, misschien wel precies op het goede moment.
Tot 4.000 euro subsidie op een elektrische auto
De definitieve subsidieregeling komt voor het grootste deel overeen met wat al eerder is gepubliceerd. Particulieren kunnen een subsidie van € 4.000 krijgen als ze een nieuwe elektrische auto kopen of leasen. In het geval van een gebruikte elektrische auto betreft de subsidie € 2.000. De subsidie wordt verstrekt voor nieuwe en gebruikte volledig elektrische personenauto’s (BEV’s) waarvan de actieradius (WLTP, of bij gebrek aan die gegevens NEDC) minimaal 120 km bedraagt. De catalogusprijs op de datum van ondertekening van de lease/koopovereenkomst moet minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000 bedragen. Je kunt alleen subsidie aanvragen voor een elektrische auto die je na 4 juni 2020 9.00 uur (het moment dat de regeling in de Staatscourant is gepubliceerd) hebt gekocht of geleased.
Subsidie nieuwe elektrische auto’s wordt wel steeds lager
Hoewel de subsidieregeling voor vijf jaar is vastgesteld, wordt de hoogte van de subsidie op nieuwe elektrische auto’s wel steeds lager. Voor dit jaar en volgend jaar heeft de overheid de hoogte van de subsidie vastgesteld op 4000 euro. In 2022 is de subsidie € 3.700. Dat afbouwen wordt voorgezet in 2024 (€ 2.950) en 2025 (€ 2.550). Hierbij is het goed om te weten dat de datum waarop de koop- of leaseovereenkomst is ondertekend en dus niet de aanvraagdatum, bepalend is voor de hoogte van de aanschafsubsidie.
Ook subsidie voor gebruikte elektrische auto
De overheid wil overduidelijk ook de aankoop van gebruikte elektrische auto’s stimuleren. Hier wordt het subsidiebedrag namelijk niet afgebouwd. De aankoopsubsidie voor een gebruikte elektrische auto is van 2020 tot en met 2020 namelijk € 2.000.
Kopen én leasen
De subsidieregeling is niet alleen van toepassing voor particulieren die een elektrische auto willen kopen. De subsidieregeling geldt voor particulieren die door middel van private lease een elektrische auto willen rijden. Ook dan mag het zowel een nieuwe als gebruikte auto zijn. Het subsidiebedrag wordt dan in maandelijkse termijnen verstrekt.
Subsidie aanvragen
De subsidie wordt verstrekt op volgorde van aanvraag. De regeling is per 1 juli van kracht maar is ook van toepassing op elektrische auto’s tussen het moment van publicatie (4 juni 09.00) en 1 juli worden gekocht of geleased. De overheid heeft 13 weken de tijd om te beskissen over het toekennen an de subsidie. Stuur de aanvraag dus bijtijds in. Het is ook mogelijk om de subsidie pas na de aankoop aan te vragen, mits dat maar binnen 60 dagen na het tekenen van de koop/leaseovereenkomst gebeurt.
Subsidiepotje is niet onbeperkt
De overheid heeft voor de komende twee jaar al de grootte van het subsidiepotje bepaald. Voor dit jaar is er in totaal 17,2 miljoen beschikbaar voor de aanschaf of lease van elektrische personenauto’s. Voor volgend jaar heeft de overheid € 27,7 miljoen beschikbaar. De hoogte van de subsidieplafonds voor de daaropvolgende jaren stelt de regering steeds vlak van tevoren vast. Er was sprake van dat er in totaal zo’n 60 miljoen euro beschikbaar is. Wie later in het jaar subsidie aanvraagt, loopt op dat moment de subsidie mis. Maar gelukkig schuift de aanvraag dan wel door naar het eerstvolgende jaar.