Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Fotograaf van Hoof.
De Porsche Taycan Turbo hebben we enkele dagen ‘intensief’ mogen testen en daarbij zijn een aantal zaken opgevallen. In een top-7 opsomming laten we je weten waarom we zo enthousiast zijn geworden.
1. The first van Porsche
Porsche staat bekend om haar high-quality sportwagens. De nummers 911 zijn dan ook in autoland wereldwijd beroemd geworden en is hetgeen wat iedereen met Porsche associeert. De 911 is echter niet de meest verkochte Porsche. Porsche levert in Nederland meer Cayenne’s af dan 911-en. Dat was de eerste SUV van Porsche, waar eerst ook met argusogen tegenaan gekeken werd.
Zal het ook zo vergaan met de Porsche Taycan? De eerste elektrische auto van Porsche.
2. Voelt niet als een elektrische auto
In basis lijkt het niet lastig om een elektrische auto te bouwen. Je hebt een chassis (bodem) waarop je elektromotoren zet voor de aandrijving. Daardoor hoef je niet een ingewikkelde motor, uitlaat, versnellingsbak, aandrijfas etc. in te bouwen. Vanwege het bouwgemak van een elektrische auto, voelen veel EV’s niet aan als brandstofauto. Er lijkt minder aandacht te zijn geschonken aan de rijeigenschappen. Echter, dat is niet het geval bij Porsche!
Bij Porsche heeft men een naam hoog te houden, vindt men. Elke auto moet aanvoelen als een sportwagen. Het Porsche-logo moet men verdienen! Dat merk je bij de Taycan. Bij het instappen, bedienen van de auto, sturen, rijden. Aan bijna niets merk je dat het een elektrische auto is. Hij voelt aan als een brandstofauto. Totdat je het stroompedaal indrukt..
3. Sportwagen, driften
Een Porsche moet dus rijden als een Porsche. En dat doet deze Taycan. Met het accupakket van 93,4 kWh heeft de Turbo versie van de Taycan 680 pk. Dat is 150 pk meer dan de 4S (530 pk) en 81 pk minder dan de Taycan Turbo S variant.
Maar 680 pk is meer dan voldoende. Je schiet ermee naar de 100 km/h in 3,2 seconden. En de topsnelheid is 260 km/h. Die 3,2 seconden behaal je trouwens in de Launch Control modus. Als je hoort dat de Taycan 4S dit kunstje in 4 seconden afraffelt en de Turbo S in 2,8 seconden. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je voor een Taycan 4S kiest. Daarmee bespaar je ook nog eens € 50.000,-, maar daarover later meer.
De onderstelafstemming kun je ook wel overlaten aan Porsche. Heerlijk! Lekker vlezige besturing, veel feedback zodat je hem kan plaatsen waar je wilt. Weer geen verschil met een brandstof sportwagen. Het rijgedrag van de Taycan is misschien nog wel beter dan zijn broers die in dezelfde vijver vissen. De Porsche Panamera heeft namelijk een dikke en sportieve motor die in het vooronder ligt. De Taycan heeft een dik batterijpakket tussen de voor- en achteras. Ondanks dat de Panamera ook een goede gewichtsverdeling heeft, heeft de Taycan al in basis een goede verhouding vanwege de plaatsing van de accu’s in het midden. En ligt het zwaartepunt ook nog eens laag. Je zit namelijk óp het accupakket.
Dit zorgt er zelfs voor dat je gecontroleerd kunt driften met een Taycan. Hij staat drifthoeken tot 105 graden toe. Weer een reden om voor de Taycan te kiezen ?
4. Laadsnelheid
Waar de overige elektrische auto’s met een 400 Volt systeem werken, werkt de Taycan als eerste met een 800 Volt systeem Dit resulteert in snellaadsnelheden tot 890 km/u. Dat is 262 kW DC laden. Snelladen kan trouwens alleen aan de rechterkant van de auto. Daar zit tussen de buitenspiegel en het voorwiel een klep met DC-laadmogelijkheid. Uiteraard kun je rechts ook AC (thuis) laden.
Aan de linkerkant kun je alleen maar AC thuisladen. Dit kan tot 11 kW (47 km/u). Dat je aan beide kanten kunt laden, zouden eigenlijk alle fabrikanten moeten doen. Nu zie je nog een wirwar aan laadopeningen. In de neus, achter de brandstofklep links of rechts. En omdat je met een elektrische auto vaak laadt op ongewone plekken, zoals in de stad, in een parkeergarage of thuis, is het regelmatig puzzelen hoe je de auto moet positioneren ten opzichte van de laadpaal. Bij een laadopening aan beide kanten heb je dat probleem niet.
5. Continue veel vermogen
De acceleratiekracht van een elektrische auto, is één van zijn kenmerkende eigenschappen. Diverse merken doen daar nog een schepje bovenop met een Launch Control Functie. Hiermee zet je de auto op scherp, om een zo snel mogelijk vanuit stilstand te accelereren.
Deze Launch Controle Modus van Porsche, voor de snelste acceleratie, kun je achter elkaar blijven blijven blijven gebruiken. Tot het batterijniveau onder de 30% komt. Wees daar kritisch op als je zulke sportwagen-acceleratie-cijfers bij een elektrische auto ziet. Niet van elke elektrische auto kun je meerdere malen het uiterste vragen.
Wel bij een Porsche. Dat was de opdracht vanuit het hoofdkantoor. Deze moest en zou sportwagen prestaties moeten kunnen blijven leveren. En hierin zijn ze geslaagd!
6. 911 was de benchmark
Olivier Blume (CEO van Porsche) heeft tegenover Autoweek verklaard dat de 911 de benchmark moest zijn voor deze Taycan. Dat speciale Porsche DNA moest hij bezitten. Daarom is de eerste elektrische auto van Porsche ook geen SUV. Wellicht zou dat een nog grotere successtory geweest zijn, maar bij Porsche wilden ze dat de eerste elektrische auto een sportwagen was. Bij de Taycan is dat absoluut gelukt!
Oké, hij is maar liefst 800 kg zwaarder (totaal 2.280 kg) dan een 911 (1.490 kg), maar het zwaartepunt ligt wel lager dan bij een 911. Dat komt weer door het grote batterijpakket die op de bodem geplakt is. Elektriciteit heeft ook als bijkomend voordeel dat de gasresponse sneller is dan bij een verbrandingsmotor én je kunt de kracht van de motor heel precies naar elk wiel sturen. Porsche heeft die kennis ingezet om Porsche-waardige rijeigenschappen te creëren.
7. De goedkoopste
Is de elektrische Porsche Taycan nu duur? Niet als je hem met de juiste auto vergelijkt. Oké, met een vanafprijs van € 108.090,- is de Porsche Taycan 4S zeker niet goedkoop. Maar als je hem vergelijkt met de Taycan Turbo (slechts 0,8 seconden sneller op de 100 km/h), dan bespaar je met de 4S bijna € 50.000,-. Ik had veel plezier in de Taycan Turbo, maar zou in de 4S vermoedelijk net zoveel fun hebben!
Als je de Taycan vergelijkt met zijn brandstofbroer, de Panamera, dan tover je een glimlach op het gezicht van je boekhouder. Je bespaart al snel € 20.000,- bij je keuze voor de elektrische Taycan. En dan vergelijk je een minder sterkere Panamera (330 pk) met een krachtige Taycan (530 pk). Dit prijsverschil komt voornamelijk door het BPM voordeel op elektrische auto’s. Op een elektrische auto zit namelijk geen BPM. Terwijl de BPM voor de Panamera E-Hybrid € 6.000,- tot € 9.000,- bedraagt. Dat is dan nog een relatief laag BPM-bedrag, omdat je bij een volledige brandstof-aangedreven Porsche Panamera tussen de € 30.000,- en € 50.000,- aan BPM aan de overheid moet afdragen.
Tot 2025 betaal je voor een elektrische auto ook geen wegenbelasting. Maar goed ook, als je bedenkt dat de Taycan 2.280 kg zwaar is. En elke 100 km bespaar je ook nog € 5,- met je oplaadkosten ten opzichte van benzine tanken. Daarbij heb ik een Panamera met de gemiddelde Nederlandse brandstofprijs vergeleken met een Taycan met de gemiddelde kWh-prijs voor publiekladen. In beide gevallen kun je goedkoper uit zijn door de Panamera bij bijvoorbeeld lokale tankstations vol te tanken of door de Taycan thuis, evt. met zonnepanelen, op te laden.
Omdat restwaarde voorspellingen, koffiedik kijken is. Doe we daar geen uitspraken over, maar diverse onderzoeken geven aan dat elektrische auto’s waardevaster zijn dan brandstofauto’s. Één van de redenen daarvoor is: dat er nu nog weinig occasion aanbod van elektrische auto’s is. Gezien de verkoopstatistieken, zal dat in de toekomst gelukkig wel veranderen.
De uitlevering van de Taycan moet nog wel op gang komen, zien we aan de verkoopcijfers. Sinds begin dit jaar zijn er (t/m mei 2020) 108 Porsche Taycan’s afgeleverd. Hiermee loopt de Taycan achter op de Macan (109), 911 (155 stuks) en Cayenne (378). Maar mijn verwachting is dat de Taycan snel zal stijgen in verkoopaantallen. De interesse is er, alleen de levertijd is op dit moment nog vier maanden. Nog even geduld en de Taycan wordt één van de best verkopende Porsche modellen “mark my words”!
Al met al, hebben we nu aardig wat zaken opgesomd in het voordeel van de elektrische Porsche Taycan. Wat zou jou reden zijn om niet voor de Porsche te kiezen? Laat je comment hieronder achter!