China heeft relatief strenge regels voor de productie en verkoop van voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden, omdat het de massale luchtvervuiling in zijn drukke steden wil bestrijden. Het land heeft voor de komende jaren nieuwe productiequota voor elektrische voertuigen vastgesteld om de lucht in de steden te helpen verbeteren.
NEV’s
Volgens het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie (MIIT) moeten de quota voor “nieuwe energie voertuigen” (NEV’s, die naast elektrische auto’s en plug-in hybriden ook waterstofauto’s omvatten) voor de jaren 2021, 2022 en 2023 respectievelijk 14, 16 en 18 procent bedragen, oplopend met 2 procentpunten per jaar. Voor de voorgaande jaren 2019 en 2020 bedroeg het percentage respectievelijk 10 en 12 procent.
Puntensysteem voor reguleren productiequota
Hoewel het percentage in procenten wordt uitgedrukt, is het in werkelijkheid een puntensysteem. Het is gebaseerd op een ingewikkelde formule en houdt rekening met verschillende factoren. Dit zijn onder anderen de energie-efficiëntie en de actieradius van een elektrisch voertuig. Voor verbrandingsmotoren zijn er weer minpunten. Deze kunnen weer worden gecompenseerd met NEV. Autofabrikanten in China zijn daarom verplicht om NEV’s te produceren om voldoende punten te verdienen. Hiermee compenseren ze negatieve punten die zij oplopen bij de productie van voertuigen met verbrandingsmotoren.
Lager gemiddeld brandstofverbruik
Op basis van de vastgestelde quota voor de periode 2021 tot 2023 wil China ervoor zorgen dat het gemiddelde brandstofverbruik van nieuw geregistreerde personenauto’s daalt tot 4 liter per 100 kilometer in 2025. Het gemiddelde brandstofverbruik van het nieuwe wagenpark bedroeg in 2019 5,5 liter per 100 kilometer, een daling van meer dan 10 procent ten opzichte van 2016.
Ook moeten NEV’s tegen die tijd ten minste 20 procent van de totale autoproductie of -verkoop voor hun rekening nemen. In 2019 werden iets meer dan een miljoen NEV’s verkocht in China.
Meer hybriden
Volledige hybriden worden in het nieuwe puntensysteem positiever afgerekend dan voorheen. Dat wil zeggen, ze worden met minder negatieve punten gewaardeerd. Deze herbeoordeling wordt gezien als een reactie op de kritiek dat het vorige systeem te weinig stimulansen bood om verbrandingsmotoren efficiënter te maken, of het nu gaat om een extra elektrische motor aan boord of om een zuinigere verbrandingsmotor.
Deskundigen en vertegenwoordigers van de industrie gaan er daarom van uit dat er nu aanzienlijk meer conventionele verbrandingsmotoren zullen worden vervangen door hybride aandrijflijnen. Immers, als autofabrikanten hybriden zouden verkopen, zouden ze niet zoveel negatieve punten hebben die ze weer met NEV’s moeten compenseren.