Het Helmondse bedrijf Lightyear heeft weer een extra stap gezet rondom de ontwikkeling van hun zonneceltechnologie. Ditmaal heeft men een tweetal andere auto’s gekozen om deze ontwikkeling een boost te geven. Het gaat hierbij om een Tesla Model 3 en een Volkswagen Crafter. Hierbij heeft het bedrijf zonnecellen in het dak van beide auto’s verwerkt.
Niet de eerste modellen
Momenteel maken beide auto’s hun testkilometers in en rondom Helmond. Het gaat hierbij om de Tesla Model 3 met voertuignummer 006 en de Volkswagen Crafter met voertuignummer 005. Deze nummers suggereren dat Lightyear al eerder met andere auto’s heeft getest. Wij kunnen ons echter ook goed voorstellen dat de eerste modelnummers zijn voorbehouden aan de Lightyear One. De solartechniek staat nog in zijn kinderschoenen en er zullen ongetwijfeld nog meer auto’s volgen om de methode op de proef te stellen.
Lightyear heeft overigens al wel een boekje geopend over het modelnummer 007. Dit nummer is voorbehouden aan een ‘echte’ Lightyear. Zo zal deze auto dus over zonnepanelen in het dak beschikken. Daarnaast weet men te melden dat deze versie over een viertal elektromotoren beschikt. Bij deze versie zullen vooral de elektromotoren en de accu’s van het merk flink worden getest.
Testwerk Lightyear
Zoals gezegd test het Helmondse bedrijf Lightyear hun auto’s op het Nederlandse wegennet. Hierbij worden er zonnecellen in het dak van de auto’s verwerkt. Tijdens de testperiode zullen er enkele resultaten bekend moeten worden. Zo wil Lightyear graag zien hoeveel energie er opgewerkt worden met hun zonnepanelen. Een ander belangrijk punt is natuurlijk de betrouwbaarheid van deze zonnepanelen. Zo moet het nog blijken of de panelen in het dagelijks verkeer bestand zijn tegen trillingen en regenwater. In de aankomende periode zal het bedrijf hier ongetwijfeld antwoord op krijgen.
Het is niet vreemd dat Lightyear er juist voor kiest om hun techniek op andere merken uit te proberen. De fabrikant wil namelijk graag hun zonneceltechniek doorverkopen aan andere partijen. Enkel met testen weet men of het systeem ook goed toegepast kan worden op andere auto’s.
Introductie
De Lightyear One wordt eind volgend jaar verwacht. Het merk wil dan hun eerste zonnecelauto daadwerkelijk gaan verkopen en in productie zetten. Om zover te komen zal er dus nog het nodige getest moeten worden. De fabrikant heeft al laten weten dat de verwachte actieradius op 725 kilometer ligt. Dit zijn heel acceptabele cijfers voor deze nieuwe techniek. Het prijskaartje van deze zonneceltechniek is helaas niet mals. De Lightyear One wisselt namelijk voor € 119.000,= van eigenaar. Je bent dan wel de trotse eigenaar van een compleet Nederlands product.