BMW presenteerde gisteren de iX3, een volledig elektrische SUV. Dit is de eerste elektrische BMW na de introductie van de kleine i3, die alweer een tijdje op de markt is en zelfs het einde van zijn life-cycle lijkt te nadere. Bijzonder is dat de nieuwe BMW iX3 niet alleen met een elektrische aandrijving verkrijgbaar zal zijn, maar ook als plug-in hybride en ook met een benzine- of dieselmotor.
BMW wil zijn modellen in de nabije toekomst bij voorkeur op een multifunctioneel platform bouwen. Daardoor kan BMW de voertuigen ongeacht de aandrijflijn op één en dezelfde productielijn bouwen. Dat maakt het voor BMW makkelijker om snel aan de vraag van een almaar veranderende markt tegemoet te komen. Ook kan BMW de voertuigen dan veel efficiënter produceren.
Specificaties
In de vijfde generatie van BMW’s eDrive aandrijfconcept, waar de iX3 gebruik van maakt, zitten in de behuizing de elektromotor, vermogenselektronica en transmissie. De 210 kW elektromotor drijft alleen de achterwielen aan en heeft een maximaal koppel van 400 Nm. Hiermee sprint de BMW iX3 van nul naar honderd in 6,8 seconden terwijl de topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Het maximale aanhangergewicht is helaas slechts 750 kilo.
Het accupakket is in de voertuigbodem ingebouwd. Met het 80 kWh accupakket heeft BMW’s elektrische SUV een actieradius van 459 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. De BMW iX3 beschikt over een on-board lader met een laadvermogen van 11 kWh. Je kunt hem ook aan een DC-snellader koppelen, dan wordt de accu van de iX3 geladen met een vermogen van maximaal 150 kW. Daarmee kan het accupakket binnen 34 minuten worden opgeladen van 0 tot 80 procent van de capaciteit.
Geen vierwielaandrijving
De BMW iX3 heeft geen vierwielaandrijving. Die variant komt misschien later nog. Maar de iX3 moet evengoed “een klassieke BMW-rijervaring in combinatie met een uitstekende efficiëntie” bieden waarbij de ARB-technologie voor een goede tractie zorgt.
Blauwe accenten
BMW heeft de iX3 her en der blauwe accenten gegeven. Die zijn met name aan de buitenzijde behoorlijk opvallend. We kunnen ons voorstellen dat kopers hier hun bedenkingen over hebben en deze accenten bij de wrapper wellicht een andere kleur laten geven. Ook in het interieur vinden we een aantal blauwe accenten terug. Fraai zijn de nieuwe lichtmetalen 19-inch velgen. Omdat de koeling bij een BEV heel anders dan bij een ICE gaat, heeft BMW de skirt aan de voorzijde evenals de typische BMW-nieren in de grille grotendeels afgesloten. Samen met nog enkele aerodynamische verbeteringen zorgt dit voor een cw-waarde van 0.29.
De elektrische BMW iX3 SUV wordt ook in China geproduceerd. De marktintroductie voor de Chinese markt vindt dit jaar plaats. Het is nog niet bekend gemaakt wanneer de leveringen in Europa zullen beginnen. De BMW iX3 zal hier vanaf ongeveer 71.000 euro verkrijgbaar zijn.