De Nederlandse overheid haalt alles uit de kast om de aanschaf van een elektrische auto te stimuleren. Het volgende project is een korting op de parkeertarieven. Hiervoor heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) een wetsvoorstel ingediend. Uiteraard moet dit wetsvoorstel nog wel eerst goedgekeurd worden.
Nieuwe stimulans
Per 1 juli konden particulieren gebruik maken van een aantrekkelijk aanschafsubsidie op een elektrische auto. Hier is gretig gebruik van gemaakt, want deze subsidiepot is inmiddels al helemaal leeg. Vermoedelijk was deze sneller leeg dan men aanvankelijk dacht. Om de stimulans alsnog op gang te houden wil de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat een nieuw wetsvoorstel indienen.
De nieuwe stimulans houdt in dat elektrische auto’s een parkeerkorting krijgen. Hierdoor betaald een eigenaar van een EV minder voor hetzelfde parkeervak in vergelijking met de eigenaar van een auto met benzine- of dieselmotor.
Het globale idee
Zoals gezegd is het globale idee om elke elektrische auto parkeerkorting te geven. Dit kan echter niet zomaar wettelijk bepaald worden. Het zijn de gemeente die aan zet zijn om deze korting daadwerkelijk te geven. In het wetsvoorstel wordt dan ook enkel bepaald dat deze korting voor deze categorie voertuigen gegeven mag worden. Vooralsnog zijn het enkel volledig elektrische auto’s die in aanmerking komen voor de lagere parkeertarieven.
De gemeentes kunnen op hun beurt bepalen of ze gebruik willen maken van deze nieuwe wet. Hiermee wordt het wel bevordert om met een elektrische auto in de binnenstad te parkeren. Op basis van kentekenregistratie kan de korting dan direct toegepast worden.
Discriminatie?
Je kunt je natuurlijk nu afvragen of wij hier wellicht te maken hebben met een vorm van discriminatie. Het is een mooie stimulans, maar een volledig elektrische auto is nog niet weggelegd voor elke Nederlander. Momenteel liggen de aanschafprijzen nog beduidend hoog. Er zijn daarnaast talloze Nederlanders die al blij mogen zijn dat ze mobiel zijn. Aan de andere kant is het een goede manier om de elektrische auto juist in de binnenstad te verwelkomen en de vervuilende auto’s te weren.
Het onderwerp is daarom toch nog wel een vorm van discussie geworden. Het wetsvoorstel is inmiddels wel ingediend, maar de Kamercommissie moet zich nog over deze kwestie buigen. Het kan dus zomaar zijn dat het voorstel alsnog wordt afgeketst. In dat geval blijven alle parkeertarieven gehandhaafd zoals wij deze nu kennen. Het verhaal zal ongetwijfeld nog zijn vervolg krijgen.