De eerste halfjaar cijfers zijn kenbaar gemaakt. Verrassend genoeg blijkt de Renault Zoe momenteel de populairste elektrische auto in Europa te zijn. Hiermee weet de compacte EV de Tesla Model 3 van zijn troon te stoten. Sowieso zat de verkoop van de elektrische auto in het eerste half jaar flink in de lift. Geen enkele fabrikant heeft op dat gebied te klagen gehad.
Verkoopcijfers Renault Zoe
Het is niet verwonderlijk dat het juist de Renault Zoe is die de lijst nu aanvoert. Het model is aantrekkelijk geprijsd en dankzij verschillende subsidies is de aanschafprijs nog lager. Vooral verschillende fabriekskortingen stuwde de verkoop van deze EV flink op. Flink wat Duitsers hebben daarnaast handig gebruik gemaakt van een subsidie. Hierdoor was het mogelijk om de Renault Zoe zelfs zakelijk gratis te rijden.
In Europa wist het Franse merk 37.540 exemplaren van de Zoe aan de man te brengen. Dit is een stijging van ruim 50% ten opzichte van een jaar eerder. Van de Model 3 wisten er in het eerste half jaar slechts 32.300 exemplaren een eigenaar te vinden. Hierdoor heeft de Zoe een mooie voorsprong ontwikkelt ten opzichte van de oorspronkelijke koploper.
Overige modellen
De lijst wordt uiteraard nog verder aangevuld met wat andere elektrische auto’s. Een opmerkelijke notering is de e-Golf op plaats drie. Dit model zou oorspronkelijk al niet meer geproduceerd worden. Vanwege de problemen met de ID.3 hebben de Duitsers besloten om de productie van dit model nog even door te zetten. De Nissan Leaf volgt op plek vier in deze lijst.
Een model waar serieus rekening mee gehouden moet worden is de Peugeot e-208. Deze sluit de top vijf af op enkele exemplaren na. Het model is uit het niets direct in deze topnotering geëindigd. Dit belooft dus nog veel goeds voor het Franse merk.
Toyota
Naast de verkoopcijfers van elektrische auto’s heeft Toyota deze week een mijlpaal weten te bereiken met hun hybrides in Europa. Deze maand werd de drie miljoenste hybride aan een klant in Spanje afgeleverd. Het was Toyota die met de Prius het startsein gaf voor de hybride aandrijftechniek. Hierin was het merk juist een voorloper en mede hierdoor heeft de fabrikant deze mijlpaal nu al weten te bereiken.
Volgens Toyota is tegenwoordig meer dan de helft van de in Europa verkochte auto’s van het merk een hybride. In West-Europa ligt dat aandeel zelfs op 63 procent. Van de Prius, de auto waarmee het begon, zijn er hier in Nederland inmiddels 47.752 verkocht.