De Volkswagen Group wil de markt voor elektrische auto’s veroveren met de ID-modellen, zoals het nieuwe ‘elektrische’ automerk van de groep heet. De compacte ID.3, die qua formaat met de VW Golf vergelijkbaar is, is het eerste model van de reeks en wordt heel binnenkort uitgeleverd. De fabriek had (en heeft) de nodige problemen met de software maar is nu wel zover dat de definitieve bestellingen van de pre-orders kunnen worden afgerond. De eerste eenheden van de Volkswagen ID.3 worden in september afgeleverd met een uitgeklede versie van het softwarepakket. Dit krijgt later een grote update bij de dealer.
Andere modellen uit de ID-reeks
Maar er staan nog meer modellen op de planning. De ID.4 SUV gaat bijvoorbeeld eind dit jaar in productie. Maar de meer betaalbare modellen in lagere segmenten, komen mogelijk later dan gepland. Dat zou jammer zijn voor Volkswagen want hiermee loopt het bedrijf de mogelijkheid om marktaandeel in een aantrekkelijk marktaandeel te verliezen. De Volkswagen Group heeft in het A-segment weliswaar de Volkswagen Up, Seat Mii en Skoda Citigo in het programma. Deze zijn alleen niet specifiek als elektrische auto ontwikkeld. Dat is met de ID.1, en de vergelijkbare modellen van de andere merken uit de VW Group, wél het geval. Deze worden gebouwd op een compacte variant van het inmiddels bekende MEB-platform.
Kleine elektrische Volkswagen komt later
Vorig jaar werd er nog gezegd dat VW uiterlijk over vijf jaar een nieuwe generatie kleine elektrische auto’s zal introduceren. Michael Jost, destijds hoofd bedrijfsstrategie zei toen het volgende: “We werken aan een elektrische stadsauto die minder dan 20.000 euro zou moeten kosten. Het is de bedoeling om een dergelijk voertuig rond 2023/2024 op de markt te brengen.” Maar het doorgaans heel goed ingevoerde tijdschrift Car Magazine schrijft nu dat de elektrische ID.1, intern “e-Zzity” geheten, pas in 2025 in productie gaat. Wel kunnen we in 2023 een studiemodel verwachten. Helaas noemt Car Magazine geen bronnen.
Platform nog een discussiepunt
De ID.1 is bedoeld ter vervanging van de VW e-Up. Optisch zal het model waarschijnlijk gebaseerd zijn op de ID.3. De ontwerpers zijn volgens Car Magazine al verschillende varianten voor de ID.1 aan het voorbereiden. Naast het reguliere model denkt men aan een “robuustere” versie in de momenteel heel populaire SUV cross-over look. Ook heeft men het over een versie met meer ruimte en een minibuskarakter. De technologie voor de ID.1 is nog niet definitief. Oorspronkelijk zou VW samen met zustermerk Seat een nieuw elektrisch platform voor kleine elektrische auto’s ontwikkelen. Dat project wordt momenteel opnieuw geëvalueerd en wordt mogelijk vervangen door een spin-off van het MEB-platform.
In hoeverre het speculeren is, weten we niet, maar Car Magazine verwacht dat de ID.1 accupakketten van 24 tot 36 kWh krijgt. Die maken een bereik van een kleine 300 kilometer mogelijk. Het bereik is dan niet beduidend hoger dan dat van de e-Up!, maar wel voldoende voor het beoogde gebruik in de stad.