De oplaadinfrastructuur is in sommige opzichten nog steeds ontoereikend. Veel potentiële kopers van elektrische auto’s zien dit als een obstakel. Gelukkig komen er steeds meer laadpunten, zowel voor AC als DC-laden. Maar ook de exploitanten van tankstations kunnen hierin een rol spelen.
Volker Blandow van de Duitse keuringsorganisatie TÜV Süd zegt dat klassieke tankstations ideaal zijn voor snelladen. De 20 minuten wachttijd voor een behoorlijke dosis elektriciteit voor de elektrische auto is perfect voor een korte pauze met een kop koffie of een snack voor de bestuurder en de passagiers. Aral ontdekte dit bedrijfsmodel al voor zichzelf. De Duitse marktleider test op vijf pilotlocaties snelle oplaadpunten met een capaciteit tot 350 kW. Deze leveren binnen 10 minuten een rijbereik van gemiddeld 350 kilometer. Helaas zijn er nog amper elektrische auto’s die een dergelijk laadvermogen aankunnen. Aral kondigt aan dat het bedrijf op de lange termijn enkele honderden locaties wil uitrusten met deze 350 kilowatt snelladers.
Op korte termijn 100 snelladers
Maar dat is nog niet alles. Op korte termijn – dat wil zeggen in de komende 12 maanden – wil Aral al meer dan 100 oplaadpunten in gebruik nemen bij de tankstations van Aral in Duitsland. “Wij willen een toonaangevende aanbieder van ultrasnelle laadstations zijn. Als marktleider in de Duitse tankstationbranche zijn wij een ideaal aanspreekpunt voor snel laden langs de weg”, zegt Aral-bestuurslid Patrick Wendeler.
Wendeler vertelde dat Aral de oplaadstations zelf wil exploiteren. Ze worden voor honderd procent voorzien van groene stroom en hebben ze een laadcapaciteit tot 350 kilowatt.
Binnen 10 minuten voor 350 kilometer laden
Voor zo’n laadcapaciteit moet het voertuig de juiste accutechnologie hebben. Dan is het mogelijk om de accu in tien minuten op te laden voor nog eens 350 kilometer. In eerste instantie zullen binnen een jaar twee zuilen met elk twee oplaadpunten op het net worden aangesloten op een dertigtal geselecteerde Aral-tankstations – voornamelijk op autosnelwegen, provinciale wegen en in grote steden. Afhankelijk van de voertuigconfiguratie kunnen er per locatie tegelijkertijd vier elektrische auto’s worden opgeladen.
Wendeler vervolgt: “Met onze vijf proefstations hebben we vorig jaar waardevolle ervaring kunnen opdoen. Die nemen we nu mee in onze verdere planning. We zullen het opladen van elektrische voertuigen nog sterker integreren in het totale aanbod van de stations, de routering van het verkeer op de plaats van het tankstation verbeteren. Waar mogelijk bouwen we een dak voor onze klanten met elektrische auto’s.”
Planning staat nog niet vast
De precieze volgorde waarin de andere systemen in gebruik worden genomen, hangt onder meer af van de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Op de lange termijn is Aral van plan om op enkele honderden locaties ultrasnelle oplaadstations op te zetten, als daar een economisch levensvatbaar bedrijfsmodel voor kan worden geïmplementeerd.
Het laadproces kan worden betaald via een creditcardterminal of een mobiele betaalwebsite met een QR-code, via een laadkaart of app van een mobiliteitsdienstverlener in het Hubject-netwerk of via de Aral Fuel & Charge-kaart voor zakelijke klanten. Vanaf 2021 zal Aral ook een eigen elektrische mobiliteitsapplicatie voor betalingen aanbieden.