De Air, het eerste model van Lucid Motors, wordt op 9 september onthuld. De Amerikaanse startup heeft zich erop toegelegd om de efficiëntie zo hoog mogelijk te houden. Tot nu toe is Tesla de standaard, qua efficiëntie en actieradius. De kans is echter groot dat Lucid Motors het stokje van Tesla overneemt. Eerder dit jaar liet Lucid Motors al doorschemeren dat testritten bevestigden dat de actieradius van de Air minstens 600 kilometer bedraagt. Ook kwamen er berichten over een buitengewoon lage luchtweerstand, met een CW-waarde van slechts 0,21.
Onafhankelijk laboratorium
Lucid Motors heeft de actieradius van de Air laten testen in een onafhankelijk laboratorium. Dat volgde de ’officiële EPA-standaardtestprocedure’. Uit de test kwam als resultaat dat de Lucid Air een EPA-actieradius van maar liefst 832 kilometer zou kunnen hebben.
Lucid Motors-directeur Peter Rawlinson is verheugd: “Ik ben blij dat het onafhankelijke laboratorium van FEV heeft bevestigd dat de Lucid Air een geschat EPA-bereik van 832 kilometer zal hebben. Ik geloof dat onze 900-volt architectuur, beproefde accupakketten, sterk geminiaturiseerde motoren en vermogenselektronica, geïntegreerd transmissiesysteem, aerodynamica, chassis en thermisch systeem, software en algemene systeemefficiëntie nu op een punt zijn gekomen waarop een nieuwe standaard en talrijke wereldwijde innovaties worden bereikt.”
EPA-actieradius nog niet toegekend
Die actieradius moet nog officieel door het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) wordt vastgesteld. Het moet echter wel heel gek gaan als de Lucid Air de actieradius van 647 kilometer van de Tesla Model S Long Range Plus niet met groot verschil overtreft. Dan heeft de Lucid Air de eer van de grootste actieradius onder de volledig elektrische, in serie geproduceerde auto’s.
De accucapaciteit van de Lucid Air is overigens niet bekend. Wel weten we dat de genoemde Tesla een 100 kWh-accupakket heeft. Het enige wat we van de Lucid Air verder weten, is het feit dat de duurdere versies twee motoren krijgen. Deze hebben met een gezamenlijk systeemvermogen van ruim 700 kW.
Ook acculeverancier Formule E
Peter Rawlinson weet overigens waar hij het over heeft. Hij werkte vroeger bij Tesla, waar hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Model S. Hij heeft dus relevante ervaring in een auto in exact hetzelfde segment als de Lucid Air. De aandrijflijn en het ontwerp van de Air zijn een geheel eigen ontwikkeling van Lucid Motors. Dat bedrijf heeft zelf ook al de nodige ervaring met elektrische aandrijflijnen. Zo is Lucid Motors bijvoorbeeld leverancier van de standaardaccu’s voor de Formule E-raceserie.
Lucid Air nog dit jaar in productie
Lucid Motor zal de productieversie van de Air op 9 september onthullen. Dan vertelt Lucid Motors waarschijnlijk ook meer details over de specificaties, uitrusting, prijzen en het tijdschema. Als het goed is dan start de productie nog dit jaar. De klanten in de VS en Canada kunnen hun auto vanaf begin 2021 verwachten. Lucid Motors kondigde al aan dat de Air ook naar Europa komt. Wanneer dat is, is nog niet duidelijk.