Ondanks de coronacrisis lijkt de verkoop van de gestekkerde auto geen grenzen te kennen. De verkoop groeide in Nederland met ruim 139% in de maand juli. Bij onze oosterburen werden ook erg leuke verkoopcijfers genoteerd. Enkele opmerkelijk zaken kunnen wij direct uit de nieuwste cijfers opmaken.
Verschuivingen
In de verkopen zijn wel enkele trends op te merken. Zo lijkt Tesla onder enorme druk te staan. In Nederland heeft het merk bijvoorbeeld afgelopen maand slechts 31 exemplaren op kenteken weten te zetten. Dit model is in Zuid Korea de absolute verkooptopper. Geen enkele fabrikant kan in dat land tippen aan de verkoopcijfers van Tesla. In Duitsland hebben de Amerikanen ook nog wat moeite. Hier kiest menig Duitser vooralsnog voor een PHEV.
Per land zien wij dus wel verschuivingen en andere wensen naar boven komen. Dit maakt het nogmaals duidelijk dat de markt enorm in beweging is. Hierdoor kun je totaal geen voorspellingen doen op dit moment.
Duitsland
Net als bij ons schoten de verkopen van PHEV’s of EV’s in Duitsland flink omhoog. De algehele markt zakte in met 5,4%. Bij de gestekkerde auto’s groeide dit echter met 289% ten opzichte van een jaar eerder! Tot en met juli werden er 35.917 van dergelijke voertuigen op Duits kenteken gezet.
Door deze cijfers is het nu ook voor het eerst dat het marktaandeel van deze auto’s boven de 10% is uitgekomen in Duitsland. Het is wel duidelijk dat de PHEV in Duitsland nog zijn voorkeur heeft al zit de volledig elektrische auto flink in de lift.
Van het eerder genoemde aantal waren er 19.119 exemplaren een PHEV. De resterende 16.798 zijn voor rekenen van de volledig elektrische modellen.
In de maand juli was de Renault Zoe de absolute verkooptopper. Hier werden er 2851 van verkocht. Hierna volgt de Volkswagen e-Golf met 2633 exemplaren. Het rijtje wordt verder onder meer afgemaakt door de Mercedes-Benz A-Class PHEV (1.965) en de Ford Kuga PHEV (1.691). Het zijn juist de merken die in Duitsland worden gemaakt die ook goed scoren. Met deze aantallen scoort Tesla erg slecht. Het merk wist vorige maand slechts 304 exemplaren op kenteken te krijgen.
Zuid Korea
In Zuid Korea zien wij juist een lichtere groei van het aantal verkopen. Tot en met de maand juli werden er 22.504 exemplaren met een elektrische aandrijflijn op kenteken gezet. Hierdoor komt het marktaandeel van deze type auto’s uit op 2%.
De Tesla Model 3 is hier de absolute heer en meester. Voor een lange tijd werd de dominante positie vastgehouden en was er zelfs een 45% marktaandeel in handen van het Amerikaanse bedrijf. Inmiddels is dit aandeel weer weer gezakt naar 31%. In totaal werden er dit jaar al 6.888 Model 3’s op naam gezet.
Andere merken deden het op zich ook niet slecht in dat land. Zo wist Hyundai de Kona Electric ruim 5.120 keer te verkopen dit jaar. Op een flinke afstand volgt dan de Kia e-Niro met slechts 2.315 modellen. Een relatief sterke en onverwachte speler is de BMW 530e. In Zuid Korea werden van dit specifieke model dit jaar al 1.168 exemplaren verkocht.
In Zuid Korea is de komst van de auto op waterstof wel in een flinke opmars. Momenteel hebben deze auto’s nog slechts een marktaandeel van 0,31%. Toch werd de Hyundai NEXO dit jaar al 3.312 keer verkocht. Met deze cijfers zou deze auto plotseling op plek drie staan. Deze nieuwe techniek lijkt in Zuid Korea enorm omarmt te worden. In de rest van de wereld zie je dergelijke cijfers nog niet terugkomen.
Nederland
In Nederland groeide de verkopen met ongeveer 139%. In de maand jui werden er 5.685 nieuwe gestekkerde auto’s verkocht. Dat is het beste maandelijkse resultaat tot dusver dit jaar en het stelde EV’s in staat om ongeveer 16% marktaandeel te veroveren op de totale markt (die in juli ook een beetje groeide – met 4% op jaarbasis). Net als in Duitsland is de verkoop van de PHEV juist explosief gestegen.
De verkopen in juli lijken weer enorm te zijn aangetrokken. De PHEV’s lijken weer zijn weg terug te hebben gevonden. Momenteel liggen de verkopen ver boven het aantal verkopen in vergelijking met vorig jaar.
De sterke Kia e-Niro maakte in juli een grote sprong en dankzij 644 registraties was hij niet alleen de nummer 1 voor de maand juli, maar haalde hij ook de Tesla Model 3 in. De maand juli was voor de Amerikanen geen beste maand. In Nederland werden er slechts 31 op kenteken gezet. De verwachting is echter dat de verkoop vanaf september weer zal aantrekken. De volgende twee beste modellen in juli waren de MG ZS EV (501 en nu op plek 7) en Volkswagen e-Golf (488 en nu op plek 3). Ook de Volvo XC40 PHEV (402) en de Hyundai Kona Electric (363) leverden sterke resultaten op.
In totaal zijn er nu 25.769 PHEV’s en/of EV’s dit jaar geregistreerd. In vergelijking met Duitsland of Zuid Korea kun je wel stellen dat wij in Nederland best groen rondrijden. Deze landen zijn immers vele malen groter.
Conclusie
Per land kan de verkoop compleet anders open. Dit alles heeft natuurlijk ook te maken met mogelijk gunstige regelingen. Dat de Renault Zoe het in Duitsland goed heeft gedaan komt mede door een zeer gunstige subsidieregeling. Hierdoor kon de EV vrijwel gratis zakelijk gereden worden. In Nederland werden de verkopen ook gestimuleerd door een aantrekkelijk aanschafbonus. De maand augustus moet nog bewijzen of de sterkere verkopen daadwerkelijk doorzetten.
Een mooie ontwikkeling is op te merken in Zuid Korea. Hier lijkt de waterstofauto juist in een rap tempo meer terrein te winnen. De verkopen geven dit in ieder geval goed aan. Of deze ontwikkeling doorzet moet nog blijken.