BMW heeft een terugroepactie op touw gezet voor hun plug-in hybrides. De fabrikant meldt dat er tijdens een kwaliteitscontrole een productiefout is ontdekt. Deze fout kan mogelijk voor een kortsluiting zorgen tijdens het laden van de plug-in hybride. In Nederland zou het ‘slechts’ om zes auto’s gaan.
Flink aantal modellen BMW
De geconstateerde productiefout treft een flink aantal modellen. Het gaat om de 2-serie Active Tourer, 3-serie, 5-serie, 7-serie, X1, X2, X3 en X5 met de plug-in hybride aandrijflijn. Daarnaast weet BMW te melden dat het enkel gaat om de modellen die tussen 13 maart en 6 augustus van dit jaar gebouwd zijn.
Uiteindelijk zijn er in deze periode 4.192 auto’s met deze aandrijflijn van de band gerold. In Nederland zijn er zes van deze exemplaren op de weg beland. In Duitsland rijden er inmiddels 100 modellen rond met deze productiefout, maar er zijn er al wel 1.000 op kenteken gezet.
Volgens BMW treft de productiefout enkel de modellen van BMW zelf. In dit geval blijft Mini dus buiten schot en hier komt dus geen terugroepactie op.
Reden terugroepactie
Over de reden van de terugroepactie was BMW Nederland, tegenover Autoweek, erg open en eerlijk.
De kleinste onzuiverheden kunnen leiden tot het niet juist functioneren van de hoogspanningsbatterij. Zo kan er bijvoorbeeld kortsluiting tussen twee cellen ontstaan. Tijdens een interne kwaliteitscontrole werd zo’n onzuiverheid ontdekt in de vorm van een lasrups die in het daaropvolgende reinigingsproces mogelijk niet is verwijderd. In zeldzame gevallen – afhankelijk van de vorm, grootte en locatie van de lasrups – kan dit leiden tot kortsluiting in de hoogspanningsbatterij tijdens de eerste keer dat deze wordt opgeladen.
De zes klanten in Nederland zullen binnenkort dus een oproep vanuit BMW verwachten voor een inspectie van de batterij. Uiteraard valt deze inspectie onder de garantie. Volgens de importeur zal de inspectie hoogstens 30 minuten in beslag nemen.
Niet laden !
BMW roept hun klanten op om voorlopig even geen gebruik te maken van de plug-in hybride functie. Dit betekent dat de fabrikant met klem adviseert om de auto voorlopig even niet op te laden. Op deze manier wordt een mogelijke kortsluiting voorkomen. Na een controle bij de dealer kan gekeken worden of het weer veilig genoeg is om de auto op te laden. De getroffen klanten in Nederland moeten het dus nu even doen met enkel de benzinemotor. Elektrisch rijden zit er nu helaas even niet in.
BMW meldt er overigens wel bij dat er momenteel geen problemen bekend zijn bij de fabrikant. De productiefout is zeer minimaal, maar het blijft wel een risico.