Ruim twee jaar geleden toonde Mercedes-AMG op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt de Project ONE. Inmiddels is het ontwikkelingsteam al een heel eind verder en zijn de eerste testritten gemaakt. De Project ONE is mede ontwikkeld ter ere van het 50-jarig bestaan van AMG. Het is het meest ambitieuze project ooit van Mercedes-AMG. Kenmerkend voor de Project ONE zijn de hybridemotor uit de Formule 1 en een geëlektrificeerde vooras, die prestaties en efficiëntie combineren.
Enorme uitdaging
Het aanpassen van een Formule 1-aandrijving voor een hypercar voor de openbare weg, is een enorme uitdaging. De auto heeft een indrukwekkende rijdynamiek. Dat maakt het lastig om hem ook in de dagelijkse praktijk te laten voldoen. Ook moet hij in volledig elektrische modus kunnen rijden. Ook het geluidsniveau is een aspect waarmee het ontwikkelingsteam zich op onbekend terrein waagde. Het team werkte naar eigen zeggen met grote vasthoudendheid en uitzonderlijke technische expertise aan oplossingen, om deze tot een volwaardig serieproduct te ontwikkelen.
Van testbank naar testrit
De ontwikkeling van de Mercedes-AMG Project ONE hypercar gaat een nieuwe fase in. Het komt steeds dichter bij de productiestandaard. Zo is het eindeloze testen op de meest uiteenlopende testopstellingen voor het grootste gedeelte afgerond. Men gaat zich nu meer en meer concentreren op de testbanen. Er worden nu verschillende pre-productiemodellen getest. Deze rijden hun oefenrondjes op het eigen testterrein en technologiecentrum in Immendingen (D). De testrijders mogen voor het eerst ook het volledig geëlektrificeerde en zeer complexe hybride vermogen van meer dan 735 kW (1000 pk) inzetten.
Actieve aerodynamica
Men wil met de Project ONE een nieuwe, unieke dimensie van rijdynamiek en rijprestaties voor een wegvoertuig bereiken. Daarmee wil men een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de auto te zetten. Dit moment komt dus geleidelijk aan dichterbij voor Mercedes-AMG. Het ontwikkelingswerk focust zich, naast het dynamische testprogramma en enkele verfijningen in de rijeigenschappen van de auto, ook op de actieve aerodynamica. Dit is een complex samenspel tussen de diverse actieve componenten zoals de lamellen, de luchtopeningen in de voorspatborden en de grote achterste spoiler. Maar tijdens de testritten wordt de effectiviteit ervan bevestigd, zelfs buiten de windtunnel.
Volgende stap is de Nordschleife
Naast de uitgebreide dynamische tests die met de testvoertuigen worden uitgevoerd, zet het team van Mercedes-AMG ook de bijbehorende ontwikkelingswerkzaamheden voort. De verschillende voertuigsystemen van het buitengewone hybride voertuig worden nauwkeurig getest op de testbanken van de motoren en in de eigen simulator. En heel langzaam is men zich aan het voorbereiden op een volgende, belangrijke stap. De volgende stap in dit omvangrijke test- en ontwikkelingsprogramma is het testen van de Project ONE op de Nordschleife van de Nürburgring.