Afgelopen week bevestigde Mike Flewitt, de CEO van McLaren Automotive, dat zijn bedrijf een nieuwe, flexibele en lichtgewicht voertuigarchitectuur ontwikkelt. Deze nieuwe architectuur vormt de basis voor de volgende generatie geëlektrificeerde supercars.
Sportwagens en supercars
McLaren Automotive is een Engelse fabrikant, gespecialiseerd in luxueuze, krachtige sportwagens en supercars. Alle auto’s worden in het McLaren Production Center in het Engelse Woking met de hand geassembleerd. Het bedrijf, dat al tien jaar bestaat, is momenteel het grootste onderdeel van de McLaren Group. Onder die groep valt ook het McLaren Racing Team, bekend van de Formule 1.
Nieuwe generatie hybride McLaren-modellen
Volgens Flewitt is de nieuwe architectuur van McLaren speciaal ontworpen voor nieuwe hybride aandrijflijnen. De nieuwe architectuur is nodig om volledig over te kunnen schakelen naar supercars met enige vorm van elektrificatie (hybrides). “Voor ons gaan een laag gewicht en elektrificatie hand in hand om tot betere prestaties en efficiëntere voertuigen te komen.”
Eerste hybride McLaren komt in 2021
McLaren is nog niet toe aan volledig elektrische modellen maar is dus wel bezig aan de ontwikkeling van een nieuwe hybride aandrijflijn. De ontwikkeling daarvan gaat razendsnel. McLaren zegt namelijk dat de eerste nieuwe hybride supercar, die op deze geheel nieuwe architectuur is gebaseerd, volgend jaar al wordt gelanceerd.
Revolutionaire architectuur
Het is niet te zien aan de foto maar de architectuur is naar eigen zeggen toch echt revolutionair: “De nieuwe baanbrekende voertuigarchitectuur is net zo revolutionair als het MonoCell-chassis dat we introduceerden bij de eerste auto van het bedrijf, de 12C. Dat model kwam tien jaar geleden tot stand en markeert de start van onze productievoertuigen.”
Composieten spelen centrale rol
Voor de nieuwe architectuur vormen moderne, hoogwaardige composieten een belangrijke rol. Flewitt: “Onze enorme kennis van lichtgewicht composietprocessen en fabricage, gecombineerd met onze ervaring in de allernieuwste cacutechnologie en krachtige hybride aandrijflijnen, leidt ertoe dat we in de ideale positie zijn om klanten straks geëlektrificeerde high-performance auto’s te leveren die tot nu toe onbereikbaar waren.”
McLaren Automotive heeft alle kennis betreft composiet huis. Het deed voor de bouw van het platform dan ook een beroep op het eigen McLaren Composites Technology Centre (MVTC). De nieuwe flexibele voertuigarchitectuur maakt gebruik van innovatieve technieken en processen. Deze worden naar eigen zeggen verder nergens ter wereld worden gebruikt. Maar hiermee kon men wel het gewicht van zowel de architectuur en die van het voertuig in zijn geheel verminderen. Ook de structurele veiligheid van de auto is hierdoor een stuk beter.
Grotere structurele stijfheid
Het enorme koppel van elektromotoren stelt hoge eisen aan de sterkte van moderne voertuigarchitecturen. Om ze licht en sterk te maken moet men gebruik maken van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Dat geldt ook voor de nieuwe architectuur van McLaren: “Het nieuwe, ultralichte chassis van koolstofvezel biedt een grotere structurele stijfheid en hogere kwaliteitsniveaus dan ooit tevoren. Het wordt geproduceerd in ons nieuwe MCTC. Dat is inmiddels erkend als wereldwijd kenniscentrum op het gebied van fabricage van composietmaterialen.”