Heb je een elektrische auto aangeschaft en vraag je je af of je je auto veilig in een ondergrondse parkeergarage kunt parkeren en opladen? Bekleed je een bestuurlijke functie in een Vereniging Van Eigenaren (VVE) en hou jij je bezig met de regels omtrent het parkeren en opladen van elektrische auto’s in de gezamenlijke parkeergarage? In dit artikel geven we je informatie over de brandveiligheid.
Brandveiligheid parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen
Omdat er vanuit het hele land vragen over deze kwestie werden gesteld, onderzochten IFV en Brandweer Nederland de situatie. Zij brachten hierover het rapport “Brandveiligheid parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen” uit. In het rapport zijn maatregelen geformuleerd waarmee de brandveiligheid kan worden vergroot. Ben je geïnteresseerd of belanghebbende? Dan is het dus zeker aan te raden om dit rapport te bekijken.
Speciale brandbestrijding
In de afgelopen jaren heeft de brandweer al opgemerkt dat een elektrische auto die in de brand staat een andere bestrijding vergt dan een benzine- of dieselauto. Toch is de kans op brand volgens Karl-Heinz Knorr, gediplomeerd fysicus en hoofd van de brandweer van Bremen, niet per se groter. Wel is een elektrische auto lastiger om te blussen, omdat er veel meer water nodig is, en bovendien kan een elektrische auto plotseling weer in de brand vliegen. Hierdoor verloopt de brandbestrijding anders en zeker als dat gebeurt in een compacte parkeergarage, is de kans groot dat de brand overspringt op andere auto’s. De enige effectieve manier om de brand te bestrijden, lijkt tot nu toe onderdompelen te zijn. Hierdoor wordt een herontsteking voorkomen. Echter, dat is lastiger als de auto zich in een parkeergarage bevindt. Ook het vrijkomen van giftige en bijtende stoffen maakt de brandbestrijding een behoorlijke uitdaging.
Sprinklerinstallaties
Volgens de brandweer werken sprinklerinstallaties en brandslangen niet altijd voldoende bij een brand veroorzaakt door een elektrische auto. Dit komt door de felheid waarmee de brand om zich heen slaat. Met een sprinkler- of watermistinstallatie kan een brand wel beter onder controle worden gehouden en de uitbreiding ervan worden beperkt.
Plaatsen van laadpalen op de juiste plekken
Er wordt in het rapport geadviseerd om laadpalen zo dicht mogelijk bij de in- en uitgangen en zoveel mogelijk op straatniveau te plaatsen. Op die manier kan de brandweer er zo snel mogelijk bij in geval van brand.
Kijk goed naar je verzekeringen
Tijdens het opladen van een elektrische auto is er een risico op het ontstaan van brand. Meestal gebeurt dit als er verkeerde kabels gebruikt worden of als er door een technisch defect het laden doorgaat, terwijl de accu al vol is. Soms is er sprake van een productiefout, interne kortsluiting of een mechanisch defect. Ga je een autoverzekering afsluiten, dan is het goed om te kijken naar de dekking bij het ontstaan van brand aan de elektrische auto. Een laadpaal en accessoires die nodig zijn voor het opladen vallen namelijk meestal niet onder de autoverzekering. Gebruik altijd de juiste goedgekeurde accessoires en maak geen gebruik van een verlengkabel. Het is verstandiger om een langere laadkabel te gebruiken.
Daarnaast is het verstandig dat parkeerbedrijven en VVE’s controleren bij hun opstalverzekering of brandschade door laadpalen gedekt wordt.