Geheel onverwacht heeft Renault besloten om de Zoe Cargo ook naar Nederland te halen. De kleine ‘bestelbus’ was oorspronkelijk bedoelt voor de Engelse markt, maar volgens Renault is er in Nederland genoeg potentie voor het model. In de prijslijst zal daarom een ombouwkit worden toegevoegd.
Ombouwkit
De Zoe Cargo kun je enkel met een omweg bestellen. Het komt er op neer dat je een reguliere Zoe bij de dealer besteld en hierbij ook de bijpassende ombouwkit mee laat leveren. Het ombouwpakket kost € 1.049,= exclusief BTW en zal bij de plaatselijke Renault-dealer ingebouwd worden. Hierbij zal de dealer de achterbank en de gordels verwijderen. Hiervoor in de plaats komt er een vlakke vloer en een kopschot met scheidingsrek. Je kunt deze ombouw uiteraard bij de dealer ook weer terugdraaien.
Na de ombouw heb je een zeer compacte bestelbus met een laadvermogen van 1.000 liter. Hierdoor is de Cargo juist erg geschikt voor pakketdiensten in de binnenstad. Een ander bijkomend voordeel is dat bestaande modellen ook gebruik kunnen maken van dit ombouwpakket.
Opmerkelijke keuze
Je kunt gerust zeggen dat de komst van de Zoe Cargo een opmerkelijke keuze is. Aanvankelijk was het enkel de bedoeling dat het model op de Engelse wegen zou verschijnen. Volgens Renault biedt Nederland echter genoeg mogelijkheden om de Zoe Cargo ook hier in te zetten.
In Engeland komt het vaker voor dat een compacte hatchback op deze manier wordt omgebouwd. Hier is het zelfs eerder regel dan uitzondering. Er zijn daarom genoeg fabrikanten die dergelijke auto’s specifiek op deze markt inzetten. Deze trend lijkt nu langzaam over te waaien naar Nederland en de Zoe Cargo pakt de primeur.
Zoe Cargo is aantrekkelijk
Fiscaal gezien is de Zoe Cargo erg aantrekkelijk. Je moet er wel rekening mee houden dat het ombouwpakket pas beschikbaar is vanaf het Zen-model. Hierdoor komt de goedkoopste Zoe Cargo net onder de € 40.000,= uit. Je komt als ondernemer wel in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA). Met deze regeling kan 13,5 procent van het aankoopbedrag van een elektrische auto van de bedrijfswinst worden afgetrokken. Hierdoor moet het voor bedrijven aantrekkelijker worden om te verduurzamen.
In de basis wijzigt de Cargo niet met dat van een regulier model. Zo kun je als ondernemer nog steeds rekening op het 52 kWh accupakket. Met dit accupakket bedraagt de actieradius 395 km en aan de snellader kan hij met een laadsnelheid van 50 kW worden opgeladen.