Vorig jaar presenteerde Hyundai de Vision T conceptcar op de Los Angeles Auto Show. Zoals we toen al vermoedden blijkt dit inderdaad een voorproefje van de nieuwe generatie van de Hyundai Tucson te zijn. Deze SUV krijgt niet alleen een nieuw ontwerp en nieuwe, moderne technologieën. De Tucson wordt voor het eerst ook geëlektrificeerd. De nieuwe generatie van de Hyundai Tucson wordt eind dit gelanceerd en zal verkrijgbaar zijn in tal van motorconfiguraties. Vanwege de Europese emissieregelgeving zullen hier alleen de hybrideversies verkrijgbaar zijn. Dat biedt nog heel wat mogelijkheden, naast een milde hybride versie is er ook keus uit een volledige hybride en een plug-in hybride.
Sensuous Sportiness
De SUV, waarvan het ontwerp dus is geïnspireerd op de in 2019 getoonde Vision T-studie, is de eerste Hyundai SUV die de designfilosofie van “Sensuous Sportiness” volgt. Met name de nieuwe grille springt het meest in het oog bij de nieuwe Tucson. De dagrijverlichting die Hyundai ‘Parametric Hidden Lights’ noemt, is hierin geïntegreerd. Je ziet deze alleen als deze is ingeschakeld. Verder neigt de Tucson steeds meer naar een cross-over en heeft dus een vrij lage daklijn en relatief grote wielbasis. Achteraan zien we dat de achterlichten verbonden worden door een door leds verlichte strip, zoals we bij meer auto’s zien.
Ruimer
Zoals inmiddels gebruikelijk is de vierde generatie van de Tucson weer een beetje groter dan zijn voorgangers. Met een lengte van 4,50 meter (plus 20 mm), een breedte van 1,865 meter (plus 15 mm), een hoogte van 1,65 meter (plus 5 mm) en een wielbasis die met 10 millimeter is verlengd tot 2,68 meter is de nieuwe Tucson ruimer dan voorheen. De passagiers op de achterste zitrij hebben meer dan 26 millimeter extra beenruimte en de afstand tussen de voorste en achterste rugleuning is nu 996 millimeter. Door de accu’s onder de achterbank te plaatsen, geldt deze waarde ook voor de geëlektrificeerde versies. Het volume van de bagageruimte is een fractie minder geworden, namelijk 620 liter. Deze is overigens afhankelijk van de gekozen uitrusting en de aandrijflijn. Met neergeklapte achterbank biedt de nieuwe Tucson een bagageruimte van 1799 liter.
Hybride aandrijvingen
De milde hybride versie is het instapmodel. Hier bestaat de aandrijflijn uit een 1,6-liter T-GDI benzinemotor met een vermogen van 110 kW en een handgeschakelde zesversnellingsbak. De volledige hybride versie van de Tucson combineert een nieuwe 1,6-liter benzinemotor met een 44,2 kW elektromotor. Een automatische zesversnellingsbak brengt het vermogen van de motoren over. Dit gaat naar keuze via voorwiel- of vierwielaandrijving. Met een systeemvermogen van 169 kW en een koppel van 350 Newtonmeter is deze versie in eerste instantie de krachtigste in het motorassortiment. Maar er komt later ook een plug-in hybride versie. Ook deze heeft een 1,6-liter benzinemotor maar krijgt een systeemvermogen van maar liefst 195 kW (265 pk). Meer details volgen bij de marktintroductie, welke in het voorjaar van 2021 plaats zal vinden.
Interieur
De nieuwe Tucson biedt volgens Hyundai meer comfort en gebruiksgemak. De digitale dubbele cockpit bestaat uit een 10,25 inch touchscreen voor infotainment en een even groot instrumentenpaneel. Smartphones kunnen worden geïntegreerd in het infotainmentsysteem via Apple CarPlay en Android Auto. Verder heeft de Tucson een hoogwaardig geluidssysteem, een ruimte om smartphones draadloos op te laden en USB-aansluitingen aan de voor- en achterzijde van de middenconsole.
Veiligheid
Daarnaast heeft de nieuwe Tucson volgens Hyundai “de beste rijhulpsystemen in zijn klasse en vele innovatieve functies op het gebied van veiligheid”. De Hyundai Tucson is onder anderen uitgerust met een verbeterd systeem van zeven airbags, met onder meer een nieuwe zij-airbag die tussen de twee voorstoelen wordt geplaatst. Zodra de airbags door een frontale of zijdelingse botsing worden geactiveerd, treedt de multi-collision brake automatisch in werking: als de bestuurder de auto niet meer veilig tot stilstand kan brengen, neemt de auto deze taak zelf over.
Om de veiligheid vóór een ongeval te verhogen, is de nieuwe Tucson uitgerust met een automatische noodremhulp (FCA) die waarschuwt voor een aanrijding met een auto, fiets of voetganger. Als de bestuurder niet tijdig reageert en remt, schakelt het systeem automatisch de remmen in. FCA bevat een afslagfunctie die ook beschermt bij dreigende aanrijdingen op kruispunten. Het detecteert tegenliggers wanneer de bestuurder linksaf wil slaan en remt automatisch af als een aanrijding dreigt.