In de afgelopen maanden konden wij zo nu en dan al wat informatie meegeven over de nieuwe Volkswagen ID4. In de afgelopen weken hebben de Duitsers ons warm laten draaien voor de lancering van hun nieuwste elektrische cross-over. Dit gebeurde middels teasers die via verschillende kanalen werd verspreid. Vandaag is het doek dan officieel getrokken van hun nieuwste EV.
Niet geheel verrassend
Logica lijkt toch wel een belangrijk speerpunt te zijn bij Volkswagen. Zo kennen wij inmiddels de ID3 wat eigenlijk de e-Golf moet vervangen. Dat de ID4 juist een groter model is was geen verrassing. Dit zie je direct in de naamgeving terug. Dat het concern met een elektrische cross-over op de proppen komt kun je dus niet verrassend noemen. Zelf noemt Volkswagen deze ID4 een elektrische SUV, maar deze mening delen wij niet helemaal. Hiervoor is de maatvoering simpelweg net wat te compact.
Het zijn juist cross-overs die wereldwijd goed verkopen. De ID4 heeft dus in dat opzicht ook meer potentie in vergelijking met zijn kleine broer. Dit model zal dan ook in Amerika en in China van de band rollen. Met deze wetenschap is het goed mogelijk dat dit elektrische model het eerste exemplaar van Volkswagen wordt die op alle internationale prijslijsten terecht zal komen.
Moeilijk vergelijken
Je kunt de ID4 moeilijk vergelijken met andere modellen. Zo is recentelijk de Enyaq iV gelanceerd, maar dit laatstgenoemde model is juist weer een stuk groter. Je mag de nieuwkomer ook niet vergelijken met de huidige Tiguan. De opzet van de EV is compleet anders en de belijning komt totaal niet overeen met de huidige Tiguan. Je kunt de ID4 dus moeilijk vergelijken en in zekere zin is het dus wel weer een uniek en nieuw model.
De ID4 is ruim 23 centimeter langer in vergelijking met de ID3, maar juist 7 centimeter korter dan de Enyaq iV. De ID4 meet dus een totaallengte van 4,58 meter. Hierdoor is de nieuwe EV echter wel een stukje langer in vergelijking met de Tiguan. De lengte komt vooral ten goede aan de ruimte in de auto. Dit komt mede doordat de ID4 een kleinere neus heeft. De ruimte lijkt vooral goed benut te worden voor de passagiers.
Met de bagageruimte is het ook prima geregeld, al valt de ID4 wederom precies in het midden van alle andere modellen. De bestaande Golf Variant is bijvoorbeeld een stuk ruimer, net als bij de Enyaq iV. Met een bagageruimte van 543 liter is het wel een stuk groter in vergelijking met zijn kleine broer.
ID4 in verschillende varianten
De Volkswagen ID4 zal voorlopig nog even beschikbaar zijn met een enkele elektromotor. Volgens de Duitsers staat een vierwielaangedreven versie ook op de planning. Het is helaas niet duidelijk wanneer dit zal gebeuren. Desondanks zal de cross-over wel in verschillende varianten beschikbaar komen al kun je het overzicht wel prima bewaren.
Je kunt het model bestellen met een accupakket van 52 kWh of 77 kWh. Het lichte accupakket is er als Pure of als Pure Performance, wat 148 of 170 pk betekent. Het zware accupakket heet Pro. In deze versie levert de Pro 175 pk, de Pro Performance komt tot 204 pk.
Het is juist deze laatste variant die als eerste beschikbaar zal komen. Volgens Volkswagen kun je rekenen op een actieradius van 520 kilometer. De actieradius van de lichte accupakketten zijn nog niet bekend gemaakt door de Duitsers. Wanneer wij het echter vergelijken met de Enyaq iV, met hetzelfde platform en accupakket, wordt bij dit model een actieradius behaalt van 340 kilometer. Bij de ID4 zal dit niet veel afwijken.
Levering dit jaar
Volkswagen laat er duidelijk geen gras over groeien. De fabrikant wil er alles aan doen om de ID4 nog dit jaar in Nederland te krijgen. Dat zou betekenen dat de zakelijke rijder nog kan profiteren van de 8% bijtellingsregeling. Nederlandse prijzen zijn er nog niet, maar in Duitsland vraagt Volkswagen voor de ID4 1st € 49.950. De 1st Max, de meest luxe versie, kost in Duitsland € 59.950.