Lynk & Co, evenals Volvo en Polestar onderdeel van het Chinese Geely, lanceerde zijn eerste voertuig al in oktober 2016. Deze 01 SUV, toen nog ontworpen en gebouwd in Zweden, werd beschreven als ’s werelds meest ‘connected’ auto. Je kon deze auto gewoon kopen maar er werden ook Netflix-achtige abonnements- en deelmogelijkheden uitgerold. Later volgde ook nog de 03 sedan in april 2017 en twee jaar geleden kwam de 02 crossover SUV uit.
Al deze modellen kon je dus kopen en via een abonnement afnemen. Dat abonnementsmodel staat nu centraal bij de Europese lancering van de 01 SUV. Want Lynk & Co verkoopt in Europa geen auto’s maar biedt alleen een mobiliteitsdienst. En wel op een heel simpele manier want je hebt in Europa vooralsnog maar keus uit één model: de 01 SUV.
Maar één uitvoering en twee kleuren
Er zijn ook geen verschillende uitvoering of optiepakketten. De enige keuzes die beschikbaar zijn voor de leden zijn de hybride of plug-in hybride en de kleur, waar ze kunnen kiezen uit zwart of blauw. De eerste 01 voertuigen zullen beschikbaar zijn in Europa in het lokale voorjaar van 2021.
Hybride
Het hybride model heeft voorwielaandrijving, een 3-cilinder 105 kW verbrandingsmotor met turbo, een 40kW elektromotor en een klein accupakket. Maximaal heeft de auto een dus vermogen van 145 kW bij een gezamenlijk koppel van 345 Nm. Dankzij de automatische zevenversnellingsbak sprint hij vanuit stilstand in negen seconden naar 100 km/u terwijl de topsnelheid van 190 km/u (118 mph).
Plug-in hybride
De 3-cilinder turbomotor van de plug-in hybride is met 132 kW nog iets krachtiger. Dat geldt ook voor de 60 kW elektromotor en het accupakket is met 17,6 kWh ook groter, waardoor deze een elektrisch bereik van 68 kilometer heeft. Het gecombineerd vermogen bedraagt dus 192 kW, samen hebben de motoren een koppel van 425 Nm. Hiermee heeft de 01 een acceleratie van 0-100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.
Lidmaatschap
Het Lynk & Co lidmaatschapsmodel heeft een aantal opties. Je kunt het beschouwen als een Netflix-achtige maandabonnement dat je elk moment kunt opzeggen. Het is all-in, dus ook de verzekering en het onderhoud (via het Volvo-dealernetwerk) worden door Lynk & Co verzorgd. De maandelijkse kosten zijn afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, maar CEO Alain Visser bevestigde dat deze nooit meer dan €500 per maand bedragen. Het enige wat je dan nog hoeft te betalen zijn de kosten voor het tanken en eventueel laden.
Het leuke is dat als je een abonnement op deze auto hebt, je deze auto ook kunt delen met vrienden of andere leden uit de Lynk & Co-community. Je mag daarbij zelf je tarief bepalen. Als je zelf niet zoveel rijdt maar hem wel vaak kunt delen, zou je op die manier zelfs winst op de auto kunnen maken.
Clubs
Het lidmaatschapsplatform wordt eind oktober geopend. Aansluitend zal Lynk & Co in heel Europa ook ‘clubs’ openen. Daar zal de auto uiteraard te zien zijn en kun je ook alles over het abonnement van Lynk & Co te weten komen. De eerste club opent eind oktober zijn deuren in Amsterdam, de volgende (in Gotenburg) is gepland voor eind dit jaar. Later volgen er clubs in alle grote Europese steden.