Afgelopen voorjaar werd duidelijk dat de goedkope K-ZE daadwerkelijk naar Europa komt en hier Dacia Spring Electric gaat heten. Behalve de specificaties van de Chinese Renault K-ZE en een voorproefje van de voor Europa te bouwen variant was er verder nog niet veel bekend. Maar gisteren was de officiële onthulling en zijn we heel wat meer te weten gekomen.
Dacia heeft oubollig imago afgeschud
Zoals we gewend zijn van Dacia, richt het merk zich op betaalbare auto’s. Aanvankelijk had het Roemeense Dacia, omdat het oude modellen onder eigen naam uitbracht, een nogal oubollig imago. Dat veranderde door de komst van de behoorlijk succesvolle Dacia Duster, een betaalbare, stoere SUV. Dacia gaat nu dus weer een SUV uitbrengen, maar dan kleiner en volledig elektrisch. Bovendien komt de nieuwe Dacia Spring Electric niet meer uit Roemenië, maar uit een van de Chinese Renault-fabrieken waar ook de Renault K-ZE wordt gemaakt.
Prestaties Spring Electric vallen niet tegen
Nu Renault gisteren de productieversie van de Dacia Spring Electric presenteerde, weten we heel wat meer over deze compacte elektrische stads-SUV. Zo krijgt hij een heel verdienstelijk bereik van 225 km volgens WLTP. De Dacia Spring Electric heeft een elektromotor van 33 kW/44 pk met een maximumkoppel van 125 Nm. Daarmee haalt hij een topsnelheid van 125 km/u zodat je er ook op de snelweg heel aardig mee uit de voeten kunt. Natuurlijk zijn de prestaties bescheiden als je ze vergelijkt met de meeste elektrische auto’s, maar die kosten dan ook aanzienlijk meer.
Betaalbare, elektrische stads-SUV
Maar de Dacia Spring Electric is dan ook een echte stads-SUV. Compact, wendbaar en een vrij grote bodemvrijhei voor een hoge instap voor de vier inzittenden. De kofferbak heeft een verdienstelijke inhoud van 300 liter. Dat zie je lang niet altijd bij dit soort compacte auto’s. Vanwege die grote bodemvrijheid zul je er ook prima op slechte landweggetjes mee kunnen rijden. De stoere look & feel met robuuste daklijsten, skirts, spatbordverbreders en een onderrijbeveiliging wekt dan ook een beetje de indruk van een terreinwagen.
Opladen
De Dacia Spring Electric heeft een bescheiden accupakket van iets minder dan 27 kWh. Je kunt hem uiteraard opladen aan een AC-lader. Dankzij het laadvermogen van 7,4 kW is hij aan de laadpaal of wandlader in zo’n 5 uur weer helemaal vol. Snelladen kan ook. Het DC-laadvermogen is met 30 kW wel vrij zodat het bijna een uur duurt voordat de accu tot 80% is opgeladen. Maar zo’n kleine accu heeft een groot voordeel: je kunt hem eventueel ook aan het normale stopcontact opladen. Dan duurt het opladen gemiddeld de hele nacht.
Orderboeken komend voorjaar geopend
Geheel passend bij de naam opent Dacia komend voorjaar de orderboeken van de Spring Electric. Hij wordt altijd inclusief accu geleverd en zal beschikbaar zijn in twee uitrustingsniveaus. Naar de prijs kunnen we alleen raden. Wel weten we dat er naast de reguliere uitvoering ook een ‘Cargo’-versie komt en ook een versie om de Dacia Spring Electric als deelauto te gebruiken, net zoals de Zity-uitvoering die gisteravond tijdens de Renault eWays-presentatie werd getoond.