De Renault Groep noteert momenteel verkooprecords met de kleine elektrische Zoe, waarvan inmiddels alweer de tweede generatie rondrijdt. Maar er komen nog veel meer elektrische modellen van de Franse autofabrikant. Luca de Meo, de nieuwe CEO van Renault, presenteerde gisteren met de nieuwe Renault Mégane eVision conceptcar. Hiermee krijgen we een voorproefje hoe de nieuwe elektrische modellen van Renault er in de nabije toekomst uit gaan zien.
Dit is slechts een conceptcar maar het daarvan afgeleide productiemodel komt al snel. Dat model wil Renault volgend jaar al lanceren. Dat nieuwe model staat op het nieuwe CMF-EV-platform, dat door Renault en de alliantiepartners Nissan en Mitsubishi is ontwikkeld. De Meo is enthousiast over dit nieuwe platform:
‘Potentieel elektrisch platform ten volle benut’
“Dankzij ons volledig nieuwe CMF-EV Alliance platform hebben we de heersende regels over grootte, gebruik, ontwerp en energie-efficiëntie achter ons gelaten en hebben we de conceptcar Mégane eVision ontwikkeld. We hebben het potentieel van het volledig elektrische platform ten volle benut om de klassieke hatchback op een emotionele manier te herontwerpen. Met de slankste accu op de markt en een carrosserie die slechts 4,21 meter lang is maar de ruimte heeft van een voertuig uit het C-segment, is de Mégane eVision een compact meesterwerk.”
‘Slechts het begin’
De Mégane eVision laat zien hoe je een 25-jarige bestseller om kunt toveren naar een moderne, toekomstbestendige auto. Het ontwerp herinterpreteert de Mégane, net zoals Renault zichzelf opnieuw uitvindt, zo vervolgde De Meo. “Maar dit is nog maar het begin: Er zal een hele nieuwe generatie van innovatieve elektrische voertuigen volgen.”
Mégane eVision
De Franse fabrikant wil met deze compacte elektrische auto een nieuwe standaard zetten op het gebied van aandrijf-, accu- en laadtechniek. De cross-over is gebaseerd op het nieuw ontwikkelde modulaire CMF-EV-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi autoalliantie. Renault is van plan om meer elektrische auto’s met deze architectuur op de markt te brengen.
Specificaties
Volgens Renault is de 4,21 meter lange, 1,80 meter brede en 1,51 meter hoge Mégane eVision een concrete preview van het productievoertuig dat volgend jaar al wordt gelanceerd. De elektrische aandrijving van de Mégane eVision levert 160 kW, waarmee de auto in minder dan acht seconden van 0 naar 100 km/u sprint. De topsnelheid is nog onbekend.
De elektromotor wordt gevoed door een accu met een capaciteit van 60 kWh. Mede dankzij de waterkoeling van de accu’s zou de eVision een actieradius van 450 kilometer volgens de WLTP-cyclus hebben. De Mégane eVision heeft aan de DC-snellader een laadvermogen van maximaal 130 kW. Hiermee is de accu waarschijnlijk ruim binnen een half uur met tot 80% geladen. Verder informatie over oplaadtijden en andere technische gegevens wordt later bekendgemaakt.
Dunste accu’s op de markt
Renault belooft dat de Mégane eVision “dankzij een van de dunste batterijen op de markt en een uiterst compacte aandrijflijn” een royale ruimte en een vlakke binnenvloer heeft. Details van de interieuruitrusting en -technologieën zijn nog niet beschikbaar.