Enerzijds heeft Tesla een zeldzaam goede reputatie. Anderzijds zijn een aantal Tesla-eigenaren niet bepaald tevreden met hun auto. Hun Tesla’s vertonen namelijk nogal wat mankementen. Ook zijn ze niet altijd tevreden met de afhandeling van hun klachten en de service die Tesla verleent. Zij spannen via de Stichting Tesla Claim gezamenlijk een rechtszaak aan tegen Tesla.
‘Auto’s voldoen niet aan verwachtingen’
De nieuw opgerichte Stichting Tesla Claim kondigt een collectieve rechtszaak aan tegen de Amerikaanse autofabrikant. Zij maken daarbij gebruik van een nieuwe wetgeving die het gezamenlijk eisen van schadevergoeding mogelijk maakt. De stichting is duidelijk waar het om gaat: “Omdat de auto’s regelmatig mankementen vertonen en niet voldoen aan de verwachtingen. Tesla verkoopt elektrische auto’s met de belofte dat deze vrijwel onderhoudsvrij zijn en profileert zichzelf als service-georiënteerd merk. Op beide vlakken staat de ervaring van veel Tesla-rijders haaks op de beloften”, aldus de stichting. “Sterker nog, wij zien dat Tesla niet wil meewerken aan oplossingen voor de klant”, zegt secretaris/persvoorlichter Sieger Suurbier.
Uiteenlopende klachten
De hoeveelheid klachten die de Stichting Tesla Claim van Tesla-rijders ontving, lopen behoorlijk uiteen: “Zo kan de auto in de autopilotfunctie plotseling remmen op de snelweg, zijn aandrijfassen na enkele ritten al aan vervanging toe, gaan deuren uit zichzelf open of juist níet meer open, en worden zowel het beloofde vermogen als de actieradius in de praktijk niet gehaald. Ook werken koplampen, ruitenwissers, ramen en het computerscherm vaak niet naar behoren.”
‘Nauwelijks bereikbaar’
Klanten die zich met problemen melden bij de ‘service-georiënteerde’ fabrikant, krijgen lang niet altijd de behandeling die ze zouden willen. Van Waning, voorzitter van de stichting, moest in de eerste zes maanden tien keer terug naar de garage. “Tesla is nauwelijks bereikbaar. Eerst was er een telefoonlijn waar je minimaal een half uur in de wacht stond. Nu kun je alleen nog appen en kan een reparatie-afspraak vaak pas een maand later worden ingepland. Gaan er tussen het moment van inplannen en de werkelijke afspraak nog andere zaken kapot, dan kunnen die niet worden toegevoegd aan de afspraak en krijg je de auto dus terug zonder alle benodigde reparaties.”
Collectieve rechtszaak
In een eerste rechtszaak, aangespannen door Van Waning, veroordeelde de rechter Tesla bij verstek tot het terugnemen van twee auto’s. De fabrikant weigerde een laatste poging tot schikken en startte een verzetprocedure.
Stichting Tesla Claim bereidt nu een collectieve rechtszaak voor waarin het schadevergoeding voor alle aangesloten klanten eist. Zo’n collectieve rechtszaak is sinds dit jaar mogelijk via de nieuwe Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WAMCA). Rechters konden aansprakelijkheidsstelling al eerder algemeen bindend verklaren, maar toen moesten gedupeerden aansluitend nog wel individueel naar de rechter om schadevergoeding te eisen. Tesla-rijders met klachten kunnen zich aansluiten bij de stichting via teslaclaim.nl.
Foto: Stichting Tesla Claim