De Europese brancheorganisatie voor autofabrikanten heeft de noodklok doen luiden. Uit een recent onderzoek blijkt dat de verkoop van EV’s momenteel harder gaat dan de groei van het aantal laadpalen. Volgens de ACEA kan de trage groei van het aantal laadpalen de verkoop van EV’s laten stagneren in de toekomst.
Rapport
Er is een rapport gepubliceerd waarin de cijfers pijnlijk duidelijk worden gemaakt. Op dit moment staan er 199.825 laadpalen door heel Europa. Van deze laadpalen zijn er slechts 28.586 geschikt om daadwerkelijk te kunnen snelladen met een snelheid van 22 kW of meer.
In het rapport is ook de verkoop van het aantal EV’s weggezet tegenover de groei van het aantal laadpalen. Zo is de groei van EV’s explosief gestegen met 110% in Europa. Er werden wel laadpalen bijgeplaatst, maar deze groei ging niet zo hard in vergelijken met de verkoop van elektrische auto’s. In de afgelopen drie jaar is de groei van het aantal palen gestegen met 58%.
Volgens Eric-Mark Huitema, directeur van de ACEA, zijn dit zorgwekkende cijfers. Dit kan uiteindelijk bijdragen in de stagnering in de verkoop van elektrische auto’s. Met de gestelde klimaatdoelen is het juist van belang dat er meer laadpalen bij komen of in ieder geval de bestaande faciliteiten van een hogere capaciteit worden voorzien.
Nederland
In het rapport komt de verdeling van het aantal laadpalen ook goed naar voren. In Nederland hoeven wij duidelijk niet te klagen over de verschillende locaties. Sterker nog, ruim 25% van alle laadpalen in het rapport staan in Nederland. Op plaats twee staat Duitsland die ruim 20% voor zijn rekening neemt. Frankrijk en Engeland nemen de derde en vierde plaats in beslag met respectievelijk 15,2 en 14,3 procent van het totaal.
De cijfers maken het nogmaals duidelijk dat er slechts vier landen in Europa daadwerkelijk voorlopen met deze infrastructuur. Zij nemen immers 75% van alle beschikbare laadpalen voor hun rekening. Het overige percentage staat in de overige landen in Europa. Hierbij is Cyprus hekkensluiter met slechts 38 laadpalen. Daarnaast wordt het duidelijk dat men in Oost-Europa echt nog wat werk moet verzetten om de groei te kunnen bijbenen.
Verder groeien
De vinger wordt zeker niet gewezen naar de eerder genoemde vier landen. Hier lijkt de dekkingsgraad op dit moment voldoende te zijn. De cijfers geven echter wel een compleet scheef beeld wanneer je naar de overige landen kijkt. Hier lijkt dan ook met name nog groei mogelijk te zijn. De ACEA wil dan ook graag zijn aandacht hier op vestigen om de infrastructuur sneller uit te laten rollen. Enkel op deze manier wordt het interessant om met een elektrische auto door Europa te reizen. De cijfers laten ook zien dat de verkoop van de elektrische auto in deze landen nog ver achter blijft.