Als het aan de Duitse e-mobiliteitsontwikkelaar eLoaded ligt, dan hebben de klassieke tankstations en laadpleinen hun laatste tijd gehad. De startup presenteerde plannen voor zogenaamde e-mobiliteitshubs, die het bedrijf in heel Europa wil opzetten.
Meer dan alleen energie
Volgens eLoaded verschuift het opladen van elektrische voertuigen meer en meer verschuift naar het snel opladen in semi-publieke en publieke ruimtes. En daarvoor, vindt men, is een andere benadering nodig. “Elektromobiliteit moet worden ingebed in nieuwe benaderingen en diensten om een duurzaam bedrijfsmodel te worden dat verder gaat dan alleen de aankoop van energie”, legt het bedrijf uit.
Uitgebreide oplaadstructuur
Een van de projecten van eLoaded is een innovatiecentrum voor energie en mobiliteit. Met dat centrum wil eLoaded de meest uitgebreide oplaadinfrastructuur in Europa opzetten. Op dit moment omvat de planning meer dan 200 oplaadpunten tot 140 kW en meer dan 50 snelle oplaadpunten met tot 500 kW. Met dat aantal zou eLoaded niet alleen een concurrent voor Ionity kunnen worden, maar ook voor FastNed dat zich steeds meer op het buitenland gaat richten.
Diverse concepten
Het nieuwe innovatiecentrum van eLoaded kan beschikken over een pand van meer dan 20.000 m2. Met een eigen gespecialiseerde afdeling en wetenschappelijke begeleiding wil men hier werken aan innovatieve serviceconcepten voor de energie- en mobiliteitshubs van de toekomst. De ideeën variëren van elektrische mobiliteit, concept stores en showrooms, aanbiedingen met betrekking tot flexibel werken, zoals co-working spaces, innovatieworkshops en meer. Ook denkt men aan digitale diensten op het gebied van informatieverstrekking en gestandaardiseerde boekings- en betaalmogelijkheden.
e-Mobiliteitshubs
eLoaded wil de locaties voor de e-mobiliteitshubs over een periode van meerdere maanden analyseren. Daarvoor roept men de hulp in van het Retail Lab van de Universiteit van St. Gallen en andere wetenschappelijke instellingen, zoals het competentiecentrum voor financiën en informatiemanagement van het Fraunhofer Institut. Het gaat hierbij niet alleen om een analyse van regiospecifieke gebruikersgroepen en stakeholders en hun behoeften. Een van de kernvragen in het project is ook het bepalen van het verschil tussen de huidige tankstations en de e-mobiliteitshubs van de toekomst.
Holistische benadering
De experts van eLoaded willen de e-mobiliteitshubs ontwerpen als “holistisch geconcipieerde en genetwerkte contactpunten voor energie en mobiliteit”. Men houdt men bij de nieuw op te zetten e-mobiliteitshubs niet alleen rekening met de lokale omstandigheden. Men wil ook zo goed mogelijk tegemoetkomen aan de behoeften van toekomstige, sterk gediversifieerde gebruikersgroepen. Deze groepen worden veel steeds sterker gekenmerkt door duurzame mobiliteit, efficiënt gebruik van reistijd en gezonde voeding.
Mobiliteitshub én transferplatform
De nieuwe hubs onderscheiden zich niet alleen door de soorten energie die ze aanbieden, maar ook doordat ze een grote verscheidenheid aan vervoerswijzen samenbrengen. De hub moet functioneren als een mobiliteitsknooppunt én een transferplatform voor de mobiliteit van mensen, goederen en diensten. Individueel vervoer, openbaar vervoer, e-scooter, car-/e-bike/ride sharing, ride-pooling en vele andere mobiliteitsdiensten zouden zo harmonieus samen kunnen worden gebracht. Veel concepten zijn al in verschillende stadia van ontwikkeling tot in detail uitgewerkt.