Heel lang keek men bij elektrische auto’s vooral naar de actieradius. Dat kwam omdat het rijbereik van de eerste modellen niet altijd tot tevredenheid stemde. Alle nieuwe elektrische auto’s zijn tegenwoordig voorzien van een flink accupakket dat een heel behoorlijke actieradius mogelijk maakt. Mar dat is lang niet altijd nodig. Sommige fabrikanten, zoals Mazda met de CX-30, kiezen daarom zelfs bewust voor een wat kleiner accupakket. Kia biedt de populaire e-Niro nu ook met een kleiner accupakket aan. Dat maakt deze auto ook een stuk goedkoper, wat de concurrentiepositie uiteraard verbetert.
Concurrentie
Er is Kia uiteraard veel aan gelegen om de concurrentiepositie van de E-Niro, die al maanden tot de meest verkochte elektrische auto’s van ons land behoort, zo goed mogelijk te houden. Nu er steeds meer elektrische auto’s op de markt komen, neemt de concurrentie immers ook toe. Het is ook voor het eerst dat het aanbod aan elektrische auto’s een beetje aan de vraag van de kopers begint te voldoen. En dat betekent dat er voor het eerst een vorm van concurrentiestrijd komt. De fabrikanten moeten hun strategie en leveringsprogramma daar uiteraard op aan gaan passen, zoals Kia nu ook met de e-Niro doet.
Kia e-Niro met 39,2 kWh en 64 kWh accu
Om kopers een betaalbaarder alternatief aan te kunnen bieden, gaat Kia de e-Niro voortaan ook met een kleiner accupakket van 39,2 kWh aanbieden. Om de actieradius acceptabel te houden, krijgt deze variant ook een minder krachtige motor van 100 kW, die wat minder energie verbruikt. Door dat kleinere, goedkopere 39,2 kWh accu is de elektrische Kia e-Niro een stuk goedkoper geworden, namelijk 35.995 euro. Kia geeft, nu het subsidiepotje van de overheid leeg is, tijdelijk ook nog een ‘ev-bonus’ van € 4.000. Daardoor is een Kia e-Niro tijdelijk éxtra betaalbaar.
De Kia e-Niro blijft uiteraard ook gewoon leverbaar met een 64 kWh accupakket en 150 kW elektromotor. Deze kost in de Comfortline-uitvoering 38.995 euro.
Comfortline
Uiteraard is de Comfortline het basismodel van de Kia e-Niro. Maar ook dan is de auto nog best wel compleet uitgevoerd met een multimediasysteem, dab+ radio en adaptieve cruise control.
AC-laden
Het AC-laadvermogen (aan de ‘normale’ openbare lader of de lader thuis) is in die goedkopere Comfortline-versie helaas wel wat bescheidener. Het laadvermogen van 7,2 kW is voldoende voor het 39,2 kWh-accupakket maar de laadtijd met het 64 kWh-accupakket wordt toch wel wat lang. Gelukkig is de snellere 11 kW-lader optioneel verkrijgbaar.
DynamicLine en ExecutiveLine
Die 11 kW-lader behoort trouwens tot de standaarduitrusting van de completere DynamicLine. Dan heeft het multimediasysteem ook een groter display en beschik je ook over een regensensor. Nog completer is de DynamicPlusLine met stoel- en stuurverwarming, schuif-/kanteldak en led-verlichting. Wie nog meer eisen stelt, kan ook nog kiezen voor de ExecutiveLine en dan genieten van een JBL-audiosysteem en elektrisch verstelbare, met leder beklede stoelen.