McLaren Automotive zal volgend jaar al haar kennis en kunde op het gebied van hybride aandrijflijnen samen laten komen in de nieuwe Artura. Deze High-Performance Hybrid (HPH) supercar profiteert van meer dan een halve eeuw kennis, ervaring en ontwikkeling van race- en straatauto’s van McLaren.
De geheel nieuwe Artura markeert de start van een nieuw tijdperk voor de Britse autobouwer. In 2012 presenteerde McLaren de eerste hypercar met hybridetechniek, de McLaren P1TM , en vrij recent de Speedtail Hyper-GT. Die werd dit jaar in productie genomen en is de snelste McLaren ooit met een topsnelheid van 403 km/u. De nieuwe Artura is McLaren’s eerste in serie gebouwde High-Performance-Hybrid supercar.
“Elk onderdeel van de Artura is geheel nieuw, van het onderstel tot elk deel van de High-Performance Hybrid aandrijflijn en van het koetswerk tot het interieur. Alles is gebaseerd op tientallen jaren McLaren-ervaring met superlichtgewicht straat- en circuitauto’s, aangevuld met een grote hoeveelheid expertise in elektrificatie van de supercar-klasse.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive
In de nieuwe Artura debuteert een geheel nieuwe, compacte twinturbo V6 benzinemotor, ontwikkeld om in combinatie met een elektromotor een High-Performance-Hybrid aandrijflijn te vormen die qua prestaties niet onderdoet voor de grotere V8-motoren van McLaren. Bovendien profiteert de nieuwe aandrijflijn van een toegenomen koppel bij lagere toerentallen, wat resulteert in een onvoorstelbaar snelle acceleratie. De ARTURA kan bovendien geheel elektrisch rijden, bijvoorbeeld voor dagelijks gebruik in de stad.
De Artura is de eerste McLaren die wordt gebouwd op een geheel nieuw ontwikkeld platform dat is geoptimaliseerd voor elektrische aandrijving en wordt gebouwd in het McLaren Composites Technology Centre in het Verenigd Koninkrijk. McLaren’s wortels in de autosport en ervaring met superlichtgewicht constructies komen meer dan ooit van pas in de nieuwe supercar: het extra gewicht van de hybride systemen bijvoorbeeld wordt grotendeels tenietgedaan door de toepassing van gewichtbesparende technieken in het chassis, koetswerk en de aandrijflijn. Daarnaast zorgt het McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) niet alleen voor maximaal gewichtsvoordeel in zijn klasse, maar is het ook de basis voor de excellerende dynamische eigenschappen van elke McLaren.
Meer details van de nieuwe McLaren Artura zullen de komende maanden bekend worden gemaakt door Louwman Exclusive in Utrecht, McLaren-importeur en -dealer in Nederland. Het in Utrecht gevestigde bedrijf zal dan ook de Nederlandse prijs bekendmaken en uiteraard het nieuwe model zo snel mogelijk in de showroom verwelkomen. Tot die tijd is meer informatie te vinden op https://cars.mclaren.com