Audi meldt dat de voorverkoop van de geëlektrificeerde versies van de Q3-serie medio januari begint. Het betreft hier Q3 45 TFSI e compact SUV en de Q3 Sportback 45 TFSI e. Dit zijn de eerste plug-in hybrides van de Duitse autofabrikant. Geïnteresseerden kunnen ze vanaf de tweede week van januari 2021 bestellen, ze zijn dan op vrij korte termijn leverbaar.
Plug-in hybride aandrijflijn
Beide modellen hebben een systeemvermogen van 180 kW (245 pk). In volledig elektrische modus hebben ze een actieradius van ongeveer 50 kilometer. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt maar beginnen naar schatting rond de 50.000 euro. De aandrijflijn van de plug-in hybride variant van de Q3 bestaat uit de bekende 1.4 TFSI benzinemotor met een vermogen van 110 kW (150 pk), die wordt gecombineerd met een 85 kW (116 pk) elektromotor. Deze wordt gevoed door het 13,0 kWh accupakket in de voertuigbodem. Dankzij het riante systeemvermogen en het hoge koppel van de elektromotor accelereren de Audi Q3 45 TFSI e en de Q3 Sportback 45 TFSI e in 7,3 seconden van nul naar 100 km/u. De topsnelheid van beide modellen bedraagt 210 km/u, in de elektrische modus halen ze een maximumsnelheid van 140 km/u.
Rijmodi
De default rijmodus heet “Auto-Hybride”, deze verdeelt het vermogen automatisch tussen de 1.4 TFSI benzinemotor en de elektromotor. In de “EV”-modus geeft de bestuurder voorrang aan de elektrische aandrijving. Daarnaast zijn er de rijmodi “Battery Hold” en “Battery Charge” waarmee de auto de lading van de accu op het huidige niveau houdt of de accu zelfs bijlaadt. Voor het accelereren zullen de Q3 45 TFSI e en de Q3 Sportback 45 TFSI e hoofdzakelijk het vermogen van de elektromotor gebruiken.
Energie regenereren
Afhankelijk van het rijprofiel schakelt de elektromotor over op regenereren als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, zodat de door het remmen vrijkomende energie wordt hergebruikt. Als de bestuurder op de rem trapt wordt de energie ongeacht het rijprofiel geregenereerd. De hydraulische wielremmen worden pas actief als de bestuurder sterker gaat remmen. Volgens Audi kan via het remmen op de elektromotor tot 40 kW vermogen worden geregenereerd. Uiteraard beschikken de auto’s ook over een laadaansluiting. Het opladen van de accu duurt dankzij een laadsnelheid van 3,6 kW minder dan vier uur.
Brandstofverbruik
De bedoeling van een plug-in hybride aandrijving is niet alleen dat de auto zoveel mogelijk in elektrische modus rijdt. Het systeem moet ook het brandstofverbruik van de verbrandingsmotor verminderen. Volgens Audi bedraagt het brandstofverbruik van de Q3 45 TFSI e volgens de (verouderde) NEDC-norm in gecombineerde modus 1,7 tot 1,4 l/100 km terwijl het elektriciteitsverbruik als 16,0 – 14,4 kWh/100 km bedraagt. De CO2-uitstoot bedraagt volgens de Duitse autofabrikant 39 tot 32 g/km. Voor de Q3 Sportback 45 TFSI e zijn de verbruikscijfers 1,7 tot 1,4 l/100 km, 15,9 – 14,6 kWh/100 km en is de uitstoot 38 tot 33 g/km. De totale actieradius van beide modellen bedraagt ongeveer 710 kilometer.
Iets hoger
Standaard rijden de Q3 45 TFSI e en Q3 Sportback 45 TFSI e op 17-inch lichtmetalen velgen, optioneel levert Audi ook 18-, 19- en 20-inch wielen. De carrosserie van de plug-in hybride versies van de Audi Q3 is tien millimeter hoger dan de conventioneel aangedreven modellen. Daardoor blijft de bodemvrijheid ondanks het accupakket gelijk. De bagageruimte heeft een basisvolume van 380 liter; met ingeklapte rugleuning is dat 1375 liter voor de Q3 45 TFSI e en 1250 liter voor de Q3 Sportback 45 TFSI e.