Hij is nog niet eens leverbaar, de Opel Mokka-e. Maar amper tien weken na de start van de verkoop zijn alle exemplaren die men in 2021 voor de Duitse markt gaat produceren, al uitverkocht. Een mooi succes voor de auto die het nieuwe ‘gezicht’ van Opel moet symboliseren. Gelukkig voor ons zijn er voor de Nederlandse markt nog genoeg exemplaren beschikbaar. De Nederlandse importeur geeft aan dat de beschikbaarheid op dit moment voldoende is om in de vraag te voorzien, zonder afwijkende levertijden.
Populair door stimuleringsregelingen
De volgende generatie van de Opel Mokka wordt op een platform van de PSA Group gebouwd. Hij is daardoor ook beschikbaar in een volledig elektrische uitvoering, en die blijkt dus bijzonder populair te zijn. Opel is zelfs verrast door de grote vraag want de volledige productie die de Duitse autofabrikant voor volgend jaar oor de Duitse klanten heeft gepland, is uitverkocht.
Die grote vraag is mede te danken aan de Duitse ‘milieubonus’. In combinatie met de ‘innovatiepremie’ kun je in Duitsland al een Opel Mokka rijden voor ongeveer 23.420 euro. Het moge duidelijk zijn dat de stimuleringsregelingen van de Duitse regering (die voor een deel door de autofabrikanten wordt opgehoest) in ieder geval tot gevolg dat de Duitsers massaal elektrische auto’s gaan kopen.
Ongemakkelijke situatie
En een van die elektrische auto’s is dus de Opel Mokka. De fabrikant plande voor volgend jaar een productie van bijna 10.000 eenheden en dat blijkt bij lange na niet voldoende te zijn om alle Duitse klanten te bedienen. Opel bevestigt aan Edison Magazine dat het bedrijf zich een beetje ongemakkelijk voelt met de situatie. “We proberen een oplossing te vinden,” verklaarde de manager aan Edison magazine.
Gebouwd in Parijs
De Opel Mokka-e wordt trouwens niet in Rüsselsheim gemaakt. Groupe PSA speelt ‘heers en verdeel’ wat betreft de productie van de diverse modellen. Men kijkt daarbij vooral naar het platform, wat de basis voor de auto’s is. De Mokka-e deelt zijn platform met de DS3 e-tense. Deze modellen rollen van de band in een van de PSA-fabrieken in Poissy, vlak bij Parijs. De nieuwe DS4 wordt op zijn beurt weer gebouwd in de Opel-fabriek in Rüsselsheim.