Nissan lanceerde de Leaf alweer tien jaar geleden en is daarmee een van dé pioniers op het gebied van elektrische mobiliteit. Er zijn inmiddels ruim een half miljoen exemplaren van de Leaf gebouwd en de opvolger, de Ariya, is onderweg. Ruim een jaar voor de lancering van de Ariya gaf Nissan tijdens een pre-launch alvast wat aanvullende informatie aan de Duitse dealers en pers.
Einde van de Nissan Leaf nabij?
Vorig jaar was de Nissan Leaf nog de bestverkochte elektrische auto in Europa. Dat stokje geeft hij waarschijnlijk aan de Renault ZOE over want de verkoopcijfers van de Nissan Leaf staan onder grote druk. Nissan probeert daar wat aan te doen door middel van wat prijsverlagingen maar het tij is waarschijnlijk al gekeerd. Nissan zal dus nog even nagels moeten bijten en gespannen uit moeten kijken naar de lancering van de Ariya in 2022.
Succes nu niet zo vanzelfsprekend
Of die Ariya net zo’n succes wordt als de Leaf, valt nog te bezien. Niets ten nadele van de Ariya, maar toen Nissan de Leaf uitbracht, was ‘eenoog nog koning in het land der blinden’. Tesla had toen bijvoorbeeld alleen nog de Roadster, een omgebouwde Lotus waarvan de energieopslag uit laptopaccu’s was samengesteld. De Nissan Leaf was toen een van de weinige ‘volwassen’ en betaalbare EV’s. Daardoor was het succes voor de Leaf bijna vanzelfsprekend en vond hij al snel zijn weg naar het grote publiek. Nu ging het ook met de Nissan Leaf niet altijd over rozen want er was nogal wat commentaar op de actieradius en het snelladen. Niettemin heeft de Nissan Leaf een flinke schare liefhebbers verworven. Veel van hen hebben via de Leaf voor het eerst kennis gemaakt met het fenomeen elektrisch rijden. Nissan hoopt uiteraard dat die het Japanse merk trouw blijven en straks naar de Ariya overstappen. Maar de concurrentie ligt op de loer, en er komen bijna wekelijks concurrenten bij, zowel uit Europa, Japan, Zuid-Korea, China en de VS.
Maart 2022
Als het goed is, komt de Nissan Ariya in maart 2022 naar Europa. Nissan presenteerde de conceptcar afgelopen najaar al op de Tokyo Motor Show. Het eerste productiemodel werd vorige week in Duitsland gepresenteerd aan Nissan-dealers en een kleine kring van geselecteerde journalisten. Onderstaande informatie is van het Duitse Edison Magazine, dat bij die presentatie aanwezig was.
Gedeeld platform
Nissan ontwikkelde samen met partner Renault een compleet nieuwe elektrische architectuur. Dit zogenaamde CMF-EV platform (Common Module Family – Electric Vehicles) maakt voor-, achter- en vierwielaandrijving mogelijk. Tussen de voor- en achteras is ruimte voor accupakketten met een capaciteit van 63 tot 87 kWh. Renault zal deze zelfde basis gebruiken om volgend jaar een op de onlangs gepresenteerde Megane Evision conceptcar gebaseerde elektrisch auto te lanceren.
Nissan Ariya
Maar Nissan heeft dus een relatief slanke cross-over in gedachten. Deze wordt ongeveer 4,60 meter lang en krijgt een wielbasis van 2,77 meter. Nissan gaat hem aanbieden in vijf varianten met vermogens van 160 kW (218 pk) tot 290 kW (394 pk). In veel gevallen is er keuze uit voorwiel- of vierwielaandrijving. Hij krijgt een actieradius van ongeveer 600 kilometer, een topsnelheid van 200 km/u en een trekvermogen tot 1.500 kg, Verder belooft Nissan een AC-laadvermogen tot 22 kW en een DC-laadvermogen tot 130 kW. De Europese klanten zullen het verder waarderen dat hij – in tegenstelling tot de inmiddels verouderde CHAdeMO-connector van de Leaf – een CCS-connector krijgt.
Prijs nog niet bekend
De verkoopprijzen zijn uiteraard nog niet vastgesteld. Maar reken maar dat de Ariya duurder wordt dan de Leaf. Je krijgt ook veel meer auto voor je geld. De Ariya zal zich gaan begeven tussen auto’s als de VW ID.4, de BMW iX3, Tesla Model Y en Ford Mustang Mach-E. Daar zal de elektrische Nissan, die het vlaggenschip van de elektrische Nissan-vloot moet worden, een harde dobber aan hebben. Zijn futuristische vormgeving kan natuurlijk een mooi verkoopargument zijn.
Loungen
De Ariya biedt ruimte aan maximaal vijf passagiers, die zich aan boord moeten voelen als in een “lounge op een ruimteschip”, dat geruisloos door het landschap glijdt, met veel ruimte voor voeten en knieën, afgewerkt met hoogwaardige materialen en diverse handige en mooie details. Nissan geeft de Ariya geen klassieke bedieningsknoppen en -schakelaars meer, maar “capacitieve” haptische schakelaars: de functietoetsen. Deze worden in het oppervlak geïntegreerd, gloeien licht op en reageren op vingerdruk. Net zoals in de Renault Captur kan de middenconsole worden verplaatst. De voorste passagier een klein tafeltje uit het dashboard zwaaien om er zijn iPad op te plaatsen – en heeft zijn mobiele kantoor gereed.
Connected
Het spreekt voor zich dat het voertuig volledig ‘connected’ zal zijn en een overvloed aan hulpsystemen zal bieden. Alle informatie kan worden opgeroepen via twee 12,3-inch displays. De bestuurder krijgt de belangrijke informatie ook in beeld via de standaard head-up display. De Ariya wordt het eerste Nissan-model dat firmware-updates “over the air” ondersteunt.
Pre-launch
Het nieuwe model werd naar verluidt tijdens de pre-launch presentatie zeer goed ontvangen door de Duitse Nissan-dealers. Alleen het lange wachten tot het moment van lancering (voorjaar 2022) en de late beschikbaarheid van de Nissan Ariya leverde het nodige commentaar op.