Canoo is een in Los Angeles gevestigde startup die bezig is met de ontwikkeling van een elektrische minivan en bestelwagen. Beide modellen kenmerken zich door het feit dat ze in feite van binnenuit, dus vanuit het oogpunt van de gebruiker, zijn ontwikkeld. De startup gaf afgelopen dagen wat meer informatie vrij over de aandrijflijn, accupakket en de eerste varianten van de elektrische bestelwagen.
Pre-orders
Ook maakte Canoo bekend dat de voorverkoop van de elektrische bestelwagen gestart is. Belangstellenden kunnen tegen een aanbetaling van $100 een pre-order voor de bestelwagen plaatsen. Bij de uiteindelijke definitieve bestelling zal Canoo’s elektrische bestelwagen minimaal $33.000, oftewel ongeveer 27.000 euro, gaan kosten.
Productie start in 2022
Er komen vooralsnog twee varianten van Canoo’s elektrische bestelwagen, de MPDV1 en de iets hogere MPDV2. Beiden zijn gesloten bestelwagens. Later volgen ook andere varianten, waaronder waarschijnlijk ook een pick-up of chassiscabine. De MPDV1 heeft een laadvolume van maximaal 5,7 kubieke meter, de MPDV2 heeft een volume van 12,7 kubieke meter en biedt ook stahoogte in de laadruimte.
Canoo wil de productie in 2022 opstarten. Dan zal de productie nog op een laag pitje lopen. Maar in 2023 gaat men de productie opschalen en gaat men de elektrische bestelwagen in heel Noord-Amerika aanbieden. Men wil de bestelwagen in een later stadium ook in Europa aan gaan bieden.
Men heeft een beperkte productierun gepland voor 2022. Vanaf 2023 wil Canoo de productie opschalen en de elektrische bestelwagen op grote schaal aanbieden. In eerste instantie in Noord-Amerika, Europa volgt later.
Focus op Total Cost of Ownership
Canoo bouwt de elektrische bestelwagen op een in eigen beheer ontwikkeld platform. Hierbij lag de focus op een zo laag mogelijke TCO (Total Cost of Ownership). Uiteraard is er ook gelet op een laadvolume en een optimale benutting van de beschikbare ruimte. De bestelwagen heeft naar eigen zeggen een 30 procent groter laadvolume dan in dit segment gebruikelijk is. Ook heeft Canoo veel aandacht aan de ergonomie besteed, om de productiviteit van de gebruiker zo hoog mogelijk te houden. Natuurlijk is ook de duurzaamheid een belangrijk aspect bij een elektrische bedrijfswagen.
Verschillende accupakketten
De bestelwagen van Canoo beschikt over een 147 kW elektromotor. De twee voertuigvarianten zijn elk verkrijgbaar met drie verschillende accupakketten van 40, 60 of 80 kWh. Daarmee haalt de MPDV1 een WLTP-bereik van 270 tot 483 kilometer. De iets hogere MPDV2 heeft een grotere luchtweerstand en dus ook een wat kleinere actieradius van 177 tot 402 kilometer.
Lage instap
Het elektrische platform van Canoo kenmerkt zich door een heel lage instaphoogte van slechts 43 centimeter. De geringe hoogte van het voertuigplatform zorgt voor een makkelijke instap en zorgt ook voor een groter laadvolume. Door Canoo’s kenmerkende ‘driver-forward’ architectuur, waarbij het voertuig van ‘binnenuit’ is ontworpen, is de ergonomie optimaal en kan de beschikbare ruimte zo goed mogelijk worden benut. Voor grotere klanten kan Canoo ook een geheel op maat gemaakte bestelwagen ontwikkelen.