Voeg de designelementen van klassieke Italiaanse en Engelse sportwagens bij elkaar, zet die op een modern elektrisch platform, maak er een prachtige mix van en je hebt de Alpha ACE. Met deze moderne elektrische coupé met een heerlijke retro look wil Alpha Motor Corporation laten zien welke mogelijkheden een modulair elektrisch platform heeft.
Modulair platform
Deze wonderschone elektrische coupé doet qua contouren denken aan die prachtige coupés uit vervlogen tijden, zoals de Lancia Flavia, de MG B GT en de eerste Alfa Romeo GTV uit de jaren ’60. Aan de voorkant krijg je ook heel even de indruk dat je naar een gepimpte oer-Golf of een Escort uit diezelfde periode kijkt. Maar ondertussen staat de Alpha ACE van de Californische Alpha Motor Corporation op een modern, modulair platform. En eigenlijk op een platform, dat bedoeld is voor een veelzijdig busje, de eerder deze maand geïntroduceerde Icon. Daarom is het des te leuker dat er op dat platform ook zo’n leuke elektrische coupé kan worden gebouwd. Een prachtig voorbeeld van de schier oneindige mogelijkheden die ontwerpers tegenwoordig hebben.
Modern, retro en minimalistisch
De Alpha ACE biedt met zijn charmante retrolook een mooie combinatie van modern, minimalistisch en elegant. De Californische start-up zegt er zelf het volgende over: “De ACE combineert veelzijdige technologie op wielen met een elegante, elektriserende uitstraling”. Het interieur mag er trouwens ook wezen. Dat is sober en minimalistisch, maar ook heel smaakvol. Het enige echt moderne element is de grote display op de middenconsole. En ook die misstaat absoluut niet.
Alpha ACE
De Alpha ACE heeft, zoals ook het beste bij dit soort auto’s past, achterwielaandrijving. Het vermogen wordt niet opgegeven. De actieradius bedraagt echter meer dan 400 kilometer en de auto accelereert in zo’n 6 seconden naar de 100 km/u. Verder is de Alpha ACE 4,18 m lang, 1,89 m breed en 1,45 m hoog. Hij weegt ongeveer 1633 kilo.
Serieproductie
Het is overigens niet zomaar een probeersel, de Californiërs willen hun eerste elektrische auto daadwerkelijk van conceptstatus naar serieproductie brengen. De vraag zal uiteraard gaan bepalen hoeveel exemplaren van deze elektrische tweezitter de weg op gaan. Qua uiterlijk zullen er fans genoeg zijn. Het rijplezier en de prijs (waarover nog niets bekend is) zullen ook in grote mate bepalend zijn voor het succes van de elektrische coupé. Het zal zeker geen volumemodel worden. Daarvoor moeten we wellicht bij de Icon zijn, waar we later ongetwijfeld nog eens op terugkomen